Het grote Sinterklaasgedicht

Sinds vorige week is Sinterklaas weer in Nederland,
in Groningen wachtten duizenden mensen hem op aan de kant.

Hoewel de pieten de boot niet hebben gemist,
heeft de Sint wel alvast veel cadeaus van internet gevist.

Hij had een lastige zoektocht op internet verwacht,
maar gelukkig sloot het productaanbod perfect aan bij elke zoekopdracht.

Bij ieder product een passende advertentie,
het sloot perfect aan bij zijn koopintentie.

De Sint vond dit allemaal zo interessant,
dat hij met veel plezier op webanalisten.nl is beland.

Hij vroeg ons om hem wat te vertellen over de online marketing wereld van het afgelopen jaar,
dus daarom zetten we de belangrijkste ontwikkelingen voor hem onder elkaar!

We zouden het alleen naar Sinterklaas kunnen sturen maar we zijn coulant,
en geven graag alle lezers een overzicht van de ontwikkelingen in Search Engine Marketingland.

Laten we er mee beginnen dat alle campagnes in 2013 naar Enhanced Campaigns zijn omgezet,
met als gevolg dat we niet meer apart hoeven te bieden voor tablet.

Nu zijn er geen aparte campagnes meer nodig voor verschillende apparaten,
maar we zagen helaas geen daling van de CPC in onze resultaten.

De sitelinks zorgen sinds dit jaar voor een verbeterde advertentie,
waardoor je nu extra opvalt ten opzichte van je concurrentie.

Helaas wordt het nog niet zo vaak vertoond,
alleen als je heel goed presteert wordt je advertentie met ‘Enhanced Sitelinks’ beloond.

De kwaliteitsscore (QS) speelt een grote rol bij de prestatie,
de berekening hiervan kreeg dit jaar een nieuwe calculatie.

De QS is voor alle zoekwoorden wat gedaald,
gelukkig heeft dit geen consequenties en is het slechts een nieuwe manier hoe Google de QS inschaalt.

De advertentie extensies hebben momenteel een grote invloed op de ad rank resultaten,
dus wij houden ontwikkelingen op dit gebied goed in de gaten!

De “Humming Bird” update werd door de SEO wereld gevreesd,
wie is er ook niet bang voor zo’n eng beest.

Panda en Penguin hebben we al gehad,
misschien noemen ze de volgende update wel Rat, Kat of Schildpad.

Humming Bird heeft bij veel bedrijven tot dalende posities geleid,
was dat de schuld van Google of hielden zij zich stiekem niet zo goed aan het Google beleid?

In dat geval krijg je van Google de roe,
en zakken je rankings naar pagina twee (of verder) toe!

Maar het beest heeft ook een positieve kant,
dankzij Humming Bird zijn de SERP’s nu extra relevant.

In Nederland zijn al een tijd geleden de Product Listing Ads gelanceerd,
deze optie is dit jaar ook in België gearriveerd!

Naast PLA’s komt Google met nog een visuele ontwikkeling,
met Image Extensions geef je de tekstadvertenties nu ook een mooie afbeelding.

En met de Google Shopping Campagnes koppel je jouw campagnes makkelijk aan je productfeed,
zodat de consument jouw producten meteen visueel in Google ziet.

Voor de kleinere bedrijven kost dit misschien iets te veel geld,
maar maak je geen zorgen ook jij bent zo een zoekmachine held.

Google heeft namelijk de Local Carousel,
daarmee vinden klanten je website organisch wel.

Via welke organische zoekwoorden je website is gevonden zien we sinds kort niet meer terug,
want we weten allemaal: Google is én blijft altijd een beetje stug.

Dit was in vogelvlucht wat er in 2013 is gebeurd,
en we hopen dat jullie wat hebben opgestoken van deze opfrisbeurt!

Als we aan Sint iets terug mogen vragen:
Regel jij nou eens even dat Google de CPC’s gaat verlagen!

Heb jij nog updates voor de Sint,
schrijf in een reactie hieronder dan wat je er van vindt.

____________________________________________
Dit Sinterklaas gedicht is samen gemaakt met Leonie Botman van Hotelspecials.nl en Marten Schuurman van Internet Advantage.