CRO is datagedreven werken. Een andere werkwijze dan veel mensen en bedrijven zijn gewend. Om deze reden merken we dat het soms lastig kan zijn om een organisatie een andere kant op te laten bewegen. We noemen dit ook wel buy-in. Hoe overtuig je de organisatie van de groei die conversie optimalisatie kan waarmaken?
CRO is niet meer nieuw, maar alsnog is het niet vreemd als er iemand in je organisatie CRO niet begrijpt, de waarde ervan niet inziet, of liever de focus legt op andere marketingstrategieën. Daarbij blijkt het vaak ongelofelijk moeilijk om tegen je eigen intuïtie (of die van je baas) in te gaan en volledig te vertrouwen op data. Al helemaal als deze het tegenovergestelde bewijst van wat je al jaren lang gelooft en vol vertrouwen toepast.
Zorgen jouw AB testen voor uplift?
Stel: je krijgt een klein budget om te beginnen met CRO en je gaat aan de slag met A/B testen. Na een tijdje heb je meerdere testen uitgevoerd die veel nieuwe inzichten en een significante stijging in omzet hebben opgeleverd. Dan komt het moment dat je het CRO programma wilt uitbreiden met meer mensen, betere tools en dus meer budget…Maar hoe bewijs je dat je winnende AB testen daadwerkelijk hebben gezorgd voor uplifting sales?
Ton Wesseling (managing partner van Online Dialogue) stelde deze vraag tijdens CXL live 2017 aan Karl Gilis (Founder van AGconsult) en Peep Laja (Founder van CXL en CXL Institute).
Karl Gilis – founder van AGconsult
Hoe bewijs je dat succesvolle AB testen zorgen voor uplifting sales nadat je ze hebt geïmplementeerd op je website?
Dat is een moeilijke vraag. Vooral als je CRO ziet als een (tijdelijk) project. Je voert een aantal AB testen uit en implementeert de winnaars. In dit geval is de waarde moeilijk te bewijzen. Maar als je CRO ziet als een eindeloos traject, dan zullen er na verloop van tijd duidelijke resultaten te zien zijn. Wat je echter wel kunt doen als je een paar winnaars hebt, is terug gaan naar de oude versie van de pagina of site en deze testen tegenover de nieuwe situatie (met de geïmplementeerde winnaars). Zo kun je op een simpele manier bewijzen dat je aanpak werkt.
Peep Laja – founder van CXL en CXL Institute
Hoe bewijs je dat succesvolle AB testen zorgen voor uplifting sales nadat je ze hebt geïmplementeerd op je website?
Ten eerste, als je je tools goed hebt ingesteld, kun je in de data zien dat je vooruitgang boekt. Ten tweede zul je het merken aan je bankrekening. Maar als je een winnaar hebt geïmplementeerd en er gaan zes maanden voorbij, dan is het moeilijk om te zien of de uplift er nog steeds is. Als dit het geval is dan heb je de optie om opnieuw te testen. Natuurlijk kun je er ook gewoon vanuit gaan dat de uplift er nog is (of niet) en doorgaan met het testen van nieuwe dingen. Want de wereld verandert continu. Wat vijf jaar geleden werkte, zal hoogst waarschijnlijk vandaag niet meer werken.
Herkennen jullie dezelfde problemen? En hoe pakken jullie dit aan? Hoe bewijzen jullie de waarde van je geïmplementeerde winnaars?
Reacties (5)