Het varen van de juiste koers is essentieel voor een schipper die niet op de klippen wil slaan. Net zo belangrijk is het hebben van een goed uitgedachte strategie voor online marketeers. De komst van het internet heeft de hoeveelheid beschikbare concurrenten aanzienlijk vergroot, waardoor het van steeds groter belang is om je onderscheidend op te stellen. Een degelijk keyword onderzoek helpt je bij het opstellen van een goede strategie in de juiste richting!
SEO als onderdeel van je online strategie
SEO is tegenwoordig een belangrijk element in iedere online strategie. Het belang van organisch goed ranken is de laatste jaren steeds meer naar voren gekomen. Onderzoek toont aan dat organische links als geloofwaardiger worden beschouwd dan gesponsorde links. Hoe hoger de ranking van de organische link hoe meer traffic gegenereerd zal worden, wat uiteindelijk een positief effect op het conversiepercentage van je website heeft. Het is belangrijk om zo hoog mogelijk te ranken, onderzoek laat namelijk zien dat 31% van de bezoekers op de eerste organische link klinkt, waarna link 2 en 3 nog maar respectievelijk 14% en 9% van de klikken ontvangen. Slechts 1% van de mensen klikt verder dan de eerste resultatenpagina.
SEO, essentieel voor je vindbaarheid, is dus een belangrijk element van iedere online marketing strategie, maar al helemaal voor contentmarketing. Contentmarketing is erop gericht om zoveel mogelijk kwalitatief goede content met toegevoegde waarde aan de bezoeker te leveren. Maar hoe lever je deze toegevoegde waarde wanneer je content niet gevonden wordt? Juist, niet! Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je content niet alleen door de bezoeker, maar ook door zoekmachines, goed gelezen kan worden.
Bloggen als voornaamste tool
Contentmarketing kent vele vormen: blogs, video’s en infographics bijvoorbeeld. Uit onderzoek blijkt dat bloggen momenteel de favoriete tool van de Nederlandse marketeer is. Maar liefst 80% van de online marketeers in Nederland gebruikt bloggen als voornaamste marketing tool. Met blogs breng je namelijk niet alleen je lezer op de hoogte van jouw autoriteit op een bepaald gebied, ook is het zo mogelijk om meer naamsbekendheid en meer bezoekers naar je website te genereren. Echter, lukraak beginnen met bloggen zal waarschijnlijk niet veel opleveren. De grote vraag is dan ook: hoe blog je succesvol, zodat je maximaal rendement uit je blogs kunt halen?
Keyword onderzoek biedt de oplossing!
Voor je überhaupt iets op papier zet, is het verstandig om een goed keyword onderzoek uit te voeren. Door middel van een keyword onderzoek ontdek je naar welke keywords jouw doelgroep zoekt en op welke keywords je concurrenten al hoog scoren. Dit is dus belangrijk om jouw mogelijkheden in kaart te brengen! Een tip om in het achterhoofd te houden, is om meerdere keywords per pagina te gebruiken. Op deze manier is het voor Google makkelijker te indexeren waar je pagina over gaat. Dit zal je vindbaarheid ten goede komen.
Het is aan te raden om hierbij rekening te houden met het verschil tussen short tail en long tail keywords. Short tail keywords zijn korte zoekopdrachten waar veel op gezocht wordt met een hoge concurrentie: bijvoorbeeld ‘broek’. Long tail keywords zijn specifiekere zoekopdrachten, waarbij het aanbod van de concurrentie ook lager ligt, bijvoorbeeld ‘Levi’s jeans 501’. Het verkeer op deze zoekopdrachten is lager, maar wel specifieker. Bezoekers die via long tail keywords op je website binnenkomen zijn sneller geneigd tot conversie.
Elementen van een goed keyword onderzoek
Het is belangrijk om een aantal kenmerken mee te geven aan ieder keyword in je onderzoek. Zo zou ieder gedegen keyword onderzoek minimaal de volgende twee elementen per keyword moeten bevatten:
- Het maandelijkse zoekvolume.
- Het aanbod van de concurrentie: dit wordt meestal ‘keyword difficulty percentage’ genoemd.
Wat je eventueel nog toe kunt voegen is jouw huidige positie per keyword, maar dit is niet noodzakelijk om te weten. Om achter deze elementen te komen kun je keyword tools gebruiken. Bijvoorbeeld Google Keyword Planner of Strawberry SEO. Meer hierover lees je in het onderstaande stappenplan.
Stappenplan keyword onderzoek
Om alle theorieën voor je concreet te maken, hebben we een stappenplan opgesteld die jou helpt bij het opstellen van een goed keyword onderzoek. Na het doorlopen van deze stappen kan iedereen beginnen met succesvol bloggen!
-
Doelgroep
Bepaal duidelijk welke doelgroep je wilt aanspreken. Afhankelijk van de keuze in doelgroep, bepaal je ook de tone of voice, woordkeuze en styling van je blog.
-
Bedenk met welke kern keywords je geassocieerd wilt worden
Wat zijn de kernwoorden waarop jouw website gevonden moet worden? Het is effectiever om op 5 specifieke kernwoorden heel hoog te scoren dan op 20 kernwoorden matig. Bepaal daarom van te voren welke koers je wil varen, zodat je je hier volledig op kunt inzetten.
-
Wat zijn synoniemen of andere omschrijvingen van je kern keywords?
Eén keyword kan op verschillende manieren omschreven worden. Denk bijvoorbeeld aan het woord ‘telefoon’: mobiele telefoon, mobiel, telefoontoestel, toestel, etc. Het is belangrijk om deze andere keywords ook mee te nemen in je overweging. Het zou immers zonde zijn als je op ‘telefoontoestel’ niet gevonden wordt, terwijl je wel relevante informatie aanbiedt.
-
Gebruik ten minste één tool voor aanvulling en/of inspiratie
Natuurlijk weet jij zelf het beste welke keywords jouw core business omschrijven. Het is echter nooit verkeerd om eens met een tool te kijken wel suggesties nog meer gegeven worden voor jouw website. Gebruik hier bijvoorbeeld Google Keyword Planner, Strawberry SEO of Ubersuggest voor.
-
Concurrentiecheck
Hoe doen je concurrenten het? Op welke keywords scoren zij hoog? Als je deze waardevolle informatie in kaart kan brengen, kun je zien waar jouw kansen en mogelijkheden liggen, en op welke keywords je je niet meer hoeft te focussen.
Het zoeken en integreren van de juiste keywords lijkt in eerste instantie veel werk, maar uiteindelijk zal het de sleutel tot jouw online succes zijn. Probeer het zelf!
Reacties (2)