Op Conversion Hotel op Texel sprak SEO en ROI expert Angie Schottmuller. Op vrijdagmiddag om 16.00 uur sprak zij over hoe je SEO verkeer kunt converteren. In dit artikel op webanalisten.nl hebben we een aantal tips uit haar presentatie samengevat, een link naar haar slides, een video-samenvatting van Angie haar presentatie en als eerste een kort video-interview.
Video interview Angie Schottmuller
Learnings van Angie Schottmuller haar presentatie
Duik in Webmaster Tools voor waardevolle data
We weten allemaal dat onze zoekwoorden niet meer zichtbaar zijn in Google Analytics. oor naar je Webmaster Tools data te kijken kan je dingen uitvinden als:
- Welke pagina’s de hoogste CTR hebben (wat werkt en wat werkt niet) en hier inzichten uit halen.
- Welke pagina’s een boost nodig hebben (pagina’s die rond positie # 11 of 12 in de SERPs ranken; CTR boost om ze op pagina 1 te krijgen).
Optimaliseer je organische zoekconversiefunnel in zijn geheel
Te vaak gebeurt het dat mensen hun organische zoekverkeer op maar één of twee plekken optimaliseren. Leer om voor de gehele conversiefunnel te optimaliseren op gebruiker-/zoekopdracht-niveau:
En natuurlijk, begin met je voornaamste zoekwoorden.
Focus op waardevolle statistieken
Te vaak kom ik bedrijven tegen die nutteloze statistieken op hun KPI lijst zetten. Bekijk Angie’s slides en deze quote van Ben Yoskovitz:
“If a metric won’t change the way you behave, then it’s a BAD metric.”
Alsjeblieft, wees eerlijk tegen jezelf wanneer je over statistieken beslist.
Denk voorbij de funnel
Deze slide van Bryan Eisenberg slaat de spijker op de kop:
Denk dus over wat je bezoekers willen bereiken voordat je je geld begint te tellen! Deze welbekende 4Q survey tool is een goede plek om te beginnen en fantastische inzichten uit te halen.
Neem aangepaste bounce rate maatregelen
Wanneer mensen bouncen betekent dit:
“Ze kwamen, ze werden misselijk, ze gingen weer – zonder meetbare interactie op je website”
Angie wist heel duidelijk uit te leggen waarom deze statistiek niet het complete verhaal verteld. Google Analytics telt bounces standaard ongeacht de tijd op de pagina, scrollgedrag etc.
Zorg er voor dat je dit stukje code gebruikt om een aangepast bounce rate op je website te implementeren. Het zal je helpen om een accurater inzicht te krijgen in de prestaties van je website. Sommige metingen/events die hiermee bijgehouden worden zijn bijvoorbeeld:
- Sessies van langer dan 5 seconden
- Sessies van langer dan 15 seconden
- Scrolls voorbij de vouw
- Scrolls tot aan het einde van de pagina
Bovenstaande punten komen uit het 31 learnings van Conversion Hotel artikel dat blogger Paul Koks schreef op zijn website.
Bekijk de slides van Angie’s presentatie op ons slideshare account.
Video samenvatting van Angie Schotmuller’s keynote
Wil jij ook bij Conversion Hotel 2015 zijn?
Vul hieronder je e-mailadres in en ontvang als eerste de early bird korting notificatie!
Reacties (1)