Op 22 november vond in het Pakhuis de Zwijger in Amsterdam voor het derde achtereenvolgende jaar Emerce Performance plaats. Met 17 verschillende sessies, waarvan soms drie tegelijk, besloten we het verslag van de dag eens anders aan te pakken. Vier van onze lezers en twee gastbloggers bezochten het event, en delen samen hun hoogtepunten en de meest interessante inzichten van die dag.
Vorige week publiceerden we deel 1 van de hoogtepunten. Vandaag deel 2, waar vooral de panneldiscussie over de cookiewet centraal staat.
Het volledige programma kan hier nog eens bekeken worden.
Cookies: Wat te doen met de opt-out consumenten?
Na de pauze, met een goed verzorgde catering, was het woord aan Wouter Hulst die de paneldiscussie omtrent de Cookiewetgeving inleidde. Vier experts op het podium met een eigen visie, mening en ook duidelijk een andere dossierkennis op dit gebied. Veel van het optimalisatiewerk dat webanalisten doen is nauw verbonden met het testen van websites, zoals eerder ook Olger Kistemaker benadrukte. Maar om te kunnen testen moeten cookies geplaatst worden, en om cookies te kunnen plaatsen moet je tegenwoordig eerst toestemming hebben van je bezoekers.
Dit onderwerp raakt ons allemaal, dus het was erg interessant hoe vanuit verschillende perspectieven de interpretaties van de cookie-wet worden verwoord. Er zijn zowel voorstanders als tegenstanders van Opt-in. De discussie gaat diep en is fel, de analisten willen over alle data beschikken, de adverteerders willen zoveel mogelijk bereik en meetbare conversies. De consument wordt uit onwetendheid over privacy sinds 5 juni jl. beschermd door de wet.
Martin van der Meij van de Telegraaf Media Groep legde de nadruk op de oorsprong van deze wet. Het draait niet om cookies, het draait erom bezoekers de vrijheid te geven hun privacy te kunnen beschermen. Informeer ze goed en geef ze de mogelijkheid zelf aan de knoppen te zitten. Tot slot gaf Jonas de Groot van Sundio Group nieuwe cijfers prijs naar aanleiding van hun cookie-implementatie. Ongeveer 80% geeft toestemming om (sommige) cookies te plaatsen. Echter, zoals ook naar voren gebracht door Tjeerd Korenstra van TMG, baart het hoge bounce percentage ze wel zorgen.
Niemand heeft nog een duidelijk beeld over hoe het er over een jaar aan toegaat. Voorlopig moeten we onze website op orde hebben en proberen de bezoekers te overtuigen dat ze cookies moeten accepteren. De eerste trial cases van de Opta zullen waarschijnlijk meer duidelijkheid brengen over de interpretatie van deze wet. Het is te vermoeden dat veel bedrijven meerdere scenario’s klaar hebben staan om te implementeren als eenmaal de uitspraak van de eerste trial cases zijn gedaan.
Wordt de internetter niet teveel lastiggevallen met alle popups en gaan we ons doel niet voorbij? Wellicht is het een optie dat tracking cookies worden geschaard onder de functionele cookies. Maar anderzijds: wil je de bezoeker wel meten die weinig interesse in je toont en zijn surfgedrag niet wil delen? Indien een groot deel van de internetters de cookies weigert, zullen we weer terug moeten naar de meetmethoden van vòòr het internettijdperk.
Vele meningen, maar we moeten vooral niet vergeten waarom deze wetgeving ingesteld is. De industrie heeft er een zooitje van gemaakt en dat werd door de heren nogmaals bevestigd.
ROI van Facebook Marketing
De presentatie van Peter Minkjan van Likeconomics knalde er uit. Hij heeft ons geleerd hoe je om moet gaan met Facebook en heeft ons weer meer overtuigd dat Facebook viraal kan werken. Ook maakte hij het publiek attent op de vele en handige apps die in Facebook te krijgen zijn voor het bedrijfsmatig gebruiken van Facebook. Peter vindt een Facebook-account voor je onderneming erg belangrijk en leerde dat je heel veel nuttige informatie uit een account van een Facebook-gebruiker kan halen. Je kunt dus meer leren over jouw klanten.
Het lijkt er dus op dat het tegenwoordig efficiënter is om via Facebook te adverteren dan via Google. Maar liefst 7,4 miljoen Nederlandse gebruikers zitten op Facebook, waarvan de verdeling tussen mannen en vrouwen vrijwel 50/50 is (in dit artikel staan meer cijfers). Ook vertelde Peter waar mannen het meest op klikken en waar vrouwen het vaakst op klikken. Mannen klikken natuurlijk vaak op mooie vrouwen en verrassend was dat ze ook vaak op bier klikken. Vrouwen klikken vaak op mannen maar ook op baby’s.
Een leerzame dag
Een geslaagd Emerce Performance 2012 waarbij een aantal bedrijven het aandurfden een kijkje in de keuken te laten zien van sommige (innovatieve) ontwikkelingen in ons vakgebied. Sommige sessies spatten er niet iets minder uit, maar al met al een leuke en interessante dag die toch zeker bijdraagt aan je persoonlijke ontwikkeling als online marketeer.
Als Webanalisten.nl willen we natuurlijk ook graag onze lezers en bloggers van die dag Anemone Romme, Rik van Haalen, Casimir Wernaart, Gertjan van Beekum en Ron van Dijk voor het delen van deze hoogtepunten en inzichten.