Independer.nl: korte termijn optimalisatie

In de presentatie van Mieke van Os van Independer.nl op het web analytics congres werden veel open deuren ingetrapt (conversie op campagnes waar je veel per klik betaalt kan veel groter zijn dan conversies op campagnes waar je per klik veel minder betaalt, maar ook andersom), aangegeven dat independer op een hele foute manier resellers uitbetaalt (op basis van de laatste externe reseller locatie waar de bezoeker vandaan kwam, waardoor zoekmachines een te groot aandeel krijgen van de omzet), maar ook 2 hele wijzen lessen gedeeld:

  • Een test is altijd geslaagd. Ook al komt er in het geheel geen conversieverbetering uit, je hebt altijd iets geleerd (zeker wanneer je de test goed, met een vooraf bepaalde te toetsen hypothese, uitvoert).
  • Blijf bij analyse rekening houden met “need to know” en “nice to know” (van sommige data weet je op voorhand dat enige conversieverbetering nagenoeg niet zal bijdragen aan enige vorm van omzetverbetering.

Wat mij uit de learnings (laatste slide uit de presentatie) echter het meest is bijgebleven is de volgende bewering:

In toenemende mate staat korte termijn inkomsten-optimalisatie centraal, i.t.t. in een partnership om een bestendig inkomstenmodel te ontwikkelen;

Ik begrijp dat voor een bedrijf dat leeft van het doorverkopen van leads, het in het verkrijgen van bezoekers die leads moeten worden een zeer competitieve markt is, maar om nu volledig te focussen op korte termijn? Natuurlijk gaat het altijd om de centen en wil een nieuwe trafficpartner snel zien dat independer inderdaad geld voor hem of haar oplevert, maar in deze koers zal de consument altijd de dupe zijn. Hoewel de consument natuurlijk altijd de rekening betaalt bedoel ik hier met “de dupe zijn” dat service en kwaliteit niet meer in relatie zullen staan tot de prijs die wordt betaald. De consument zal geen herhaalaankoop doen vanwege de slechte “customer experience”.

Zal dit effect hebben op de partijen aan wie independer haar leads verkoopt, of op independer zelf? Wordt dit dan een markt waarin jaarlijks independer achtige partijen omvallen en nieuwe weer opstaan? Uiteindelijk groeien er dan weer bedrijven boven uit die wel service en kwaliteit verlenen en daardoor op de lange termijn per klant meer omzet maken… Lijkt mij verstandig dat independer als intermediair het prijsvechten overlaat aan de productleveranciers en zelf haar klanten goed helpt.

Reacties (2)

Reacties zijn gesloten.