Dit is deel twee van de blogreeks over extra metingen in Google Tag Manager. In deel 1 legde ik al uit hoe je scroll tracking in kan stellen. Met outbound link tracking meet je alle links die vanaf jouw website verwijzen naar een andere website die buiten jouw domeinen valt. Denk bijvoorbeeld aan een Facebook link op een productpagina. Ook outbound link tracking is een van de standaardinstellingen in Google Tag Manager.
Outbound link tracking instellen in Google Tag Manager
Stap 1: Variabele aanmaken
Je maakt eerst een variabele aan die de hostname van je url onthoud. Dit doe je door een “Auto-Event Variable” te kiezen, met als type “Element URL”.
Stap 2: Trigger aanmaken
De volgende stap is een trigger aanmaken waarin je aangeeft dat alleen de link kliks die niet je eigen hostname bevatten gemeten worden. Hierdoor meet je wel de links die van je website af navigeren, maar niet je interne links. Dit ziet er als volgt uit:
In dit geval worden alle link kliks gemeten, behalve de kliks naar webanalisten.nl.
Stap 3: Tag aanmaken
In de tag geef je de naamgeving van dit extra event aan. Ik heb er hier voor gekozen om de categorie “Outbound link” te noemen. Bij de actie heb ik aangegeven dat het om een klik gaat en bij het label om welke hostname het gaat.
In Google Analytics komt dit als volgt binnen:
Ook hier geldt, test dit goed voordat je deze wijzigingen live zet. Met de “Preview” functie kun je testen of de instellingen naar wens zijn en kun je deze eventueel nog aanpassen voordat je de wijzigingen publiceert. Check bijvoorbeeld met de plug-in dataslayer of de events goed binnenkomen.
In het volgende deel van de blogreeks ga ik verder over extra metingen die mogelijk zijn in Google Tag Manager.