Net in de periode dat ik mij aan het verdiepen ben in de vastlegging van zoekgedrag van zoekers binnen Google in Google Analytics blijkt Google een update doorgevoerd te hebben in de VS waarbij het onmogelijk wordt om zoekwoorden in Google Analytics vast te leggen. Het probleem is als volgt: Google heeft een update uitgerold waarmee het, door middel van AJAX, suggesties doet aan een zoeker, direct op het moment dat hij een zoekopdracht invoert. Wanneer een zoeker een zoekwoord vanuit deze suggestie aanklikt en daarna een site bezoekt wordt het zoekwoord nog wel in de verwijzing meegenomen, maar na een hekje (#) in de URL verwijzing in plaats van na een vraagteken of en teken (? of &):
In plaats van het bekende:
Alles wat achter het hekje staat wordt (op dit moment) genegeerd, waardoor de zoekwoorden niet meegenomen worden richting de analyticspakketten.
Geen zoekwoorden meer, geen analyses, geen verbeteringen. Een zeer slechte zaak, maar ik heb nog wel vertrouwen dat Google de webanalisten tegemoet komt of dat de techniek ons een handje gaat helpen. Op dit moment kunnen we nog wel informatie opslaan, dus laten we daar nog maar gebruik van maken, zolang het nog kan. Deze keer probeer ik inzicht te krijgen in het gebruik van sitelinks.
Het meten van sitelinks
Sitelinks? Zou je wellicht denken. Jawel, dat zijn de links in Google onder een zoekresultaat waarmee je sneller naar een subsectie van een website kunt gaan.
Deze sitelinks worden door Google automatisch gegenereerd en worden alleen getoond wanneer Google vermoed dat je écht naar één specifieke site op zoek bent (en er voldoende links zijn en je site groot genoeg is). De sitelinks zijn eigenlijk een navigatie van een website binnen Google (zeer waarschijnlijk de belangrijke (meest bezochte) pagina´s).
Een sitelink ziet er technisch zo uit:
http://www.google.nl/url?q=http://www.zoekkinderboek.nl/categorie/59/informatieve_boeken.html&sa=X&oi=smap&resnum=1&ct=result&cd=4&usg=AFQjCNERI3BhgvLSZ3AEfDb2rNWgqQrNDQ
Het kan niet!
Ik heb geprobeerd om de sitelinks in Google Analytics visueel te maken door bijvoorbeeld de parameter ‘oi’ af te vangen, deze heeft de waarde smap, wat waarschijnlijk zal staan voor sitemap. Ik kwam er alleen achter dat de sitelinks via een 302 redirect naar een pagina verwijzen. Hierdoor is het niet mogelijk om direct te meten welke sitelink is aangeklikt en welk zoekwoord gebruikt is. Waarom Google dit op deze manier doet is mij niet duidelijk. Waarom gebruiken ze niet dezelfde manier van linkopbouw, zoals ze dat ook doen bij de normale verwijzingen in de zoekresultaten? Mogen ze niet gemeten worden? Of heeft de 302 redirect (verwijzing) een andere betekenis / gevolg voor de pagina´s waarnaar verwezen wordt?
Of toch wel?
Toch is het mogelijk om inzicht te krijgen in het zoekgedrag, en surfgedrag naar aanleiding van, voor en na een klik op een sitelink. Hoe kan dit? Als naar een pagina verwezen wordt via een 302 verwijzing (pagina is tijdelijk verplaatst) en daarvoor is een pagina bezocht, dan ´ziet´ de pagina waar naar verwezen wordt de daarvoor bezochte pagina als ´Referer´. Google wordt dus nog steeds gezien als verwijzende site. Je kunt door een paar kliks in Google Analytics een overzicht krijgen van de sitelinks die zijn aangeklikt.
Maar hoe dan?
Volg het stappenplan en je zult het weten:
Stap 1
Volg de stappen uit mijn vorige artikel, zodat de User Defined value gevuld wordt met de startwaarde uit Google (die geeft aan op welke resultaatpagina jouw link in Google getoond werd). (dit is een pre, je kunt dan beter de positie van de zoekwoorden bepalen, maar ook zonder deze stap uit te voeren kan je inzicht krijgen).
Stap 2
Kijk op basis van welke zoekwoorden er sitelinks getoond worden voor jouw website (voor Zoek Kinderboek is dit bijvoorbeeld: zoekkinderboek of zoek kinderboek).
Stap 3
Ga in Google Analytics naar ´Keywords´ onder ´Traffic Sources´.
Stap 4
Filter enkel de onder 2 genoemde zoekwoorden uit de lijst.
Stap 5
Kies onder ´Dimension´ voor ´Landing Page´. Dit is de pagina op jouw site waar de zoeker terecht kwam na een klik op een link op de zoekresultatenpagina in Google.
Stap 6 – Segmenteren
Segmenteer enkel op bezoek ‘Vanaf pagina 1 uit Google’. Je kunt ook een segment maken waarbij gesegmenteerd wordt op zowel al het verkeer van pagina 1 + de zoekwoorden die je gekozen hebt in Stap 2. Je segmenteert dan op
- de zoekwoorden waarbij de sitelinks vertoond worden, en
- het bezoek vanaf de eerste Google resultaatpagina kwam
Zo ziet bijvoorbeeld zo’n segment eruit voor SNS Bank:
Na het uitvoeren van bovenstaande stappen zie je een overzicht van pagina´s die bezocht zijn naar aanleiding van een zoekopdracht in Google waarbij sitelinks getoond worden en waarbij de zoeker vanaf pagina één kwam. Je ziet naast de homepage ook de pagina’s waarnaar verwezen wordt vanuit de sitelinks. Deze lijst geeft een overzicht en inzicht in het gedrag van bezoekers die via sitelinks binnen kwamen. Deze lijst kan eenvoudig vergeleken worden met de ´standaard´ (be)zoekers. Zo kan je inzicht krijgen in bouncerates, bezoekerstijden, aankopen / ecommerce bestedingen, bereikte doelen, etc.
Wat kan ik met deze informatie?
In Google Webmaster Tools kan je de sitelinks voor je website inzien. Daar kan je ook sitelinks die slecht presteren ‘blocken‘. Nadat je een sitelink gebockt hebt zal deze uit de sitelinks worden verwijderd. Hierdoor krijgen andere links de kans om een sitelink te worden en zo kan je de beste sitelinks voor je website ‘kiezen’. Sitelinks zorgen voor meer verkeer, wanneer ze ook nog van goede kwaliteit zijn zal het verkeer alleen maar toenemen en zullen zoekers eerder vinden wat zij zoeken.
Meer weten? Lees de Google Sitelinks Guide of Project Big Water – Google Sitelinks Research!
Reacties (18)