Afgelopen vrijdag 12 juni waren Matthew Niederberger en ik vanuit Webanalisten.nl aanwezig op het losbandige en drukbezochte Design for Conversion in Amsterdam. Gedurende de dag werden vier interessante lezingen over online design en conversie optimalisatie afgewisseld met actieve sessies waarbij groepen van 6 á 7 deelnemers werkten aan één van vijf cases: O´Neill Europe, Real Media, SNS bank, EDUhub en Play it Forward. Het programma kan je hier bekijken.
In aanvulling op Bas zijn artikel van gisteren, vind je hieronder een korte samenvatting van de eerste twee keynote lezingen.
A robust system for increasing any website´s conversion rate – Karl Blanks, co founder Conversion Rate Experts
Karl kaart enkele belangrijke punten aan op het gebied van het verhogen van het succes van een website.
- Ben niet bang om – ongeacht in welke branche je actief bent – verschillende scenario´s in je website te testen: ´you can´t go down, only up´. Sommige veranderingen kunnen je conversie (en dus ook winst) van de ene op de andere dag aanzienlijk verhogen. Gebruik je website als een laboratorium om te leren wat werkt. Pas deze leerpunten ook toe op je offline marketing.
- Het verhogen van de conversie is als een vicieuze cirkel: meer conversie -> meer opbrengst -> meer winst -> meer investeringsmogelijkheden -> meer budget voor testen -> meer conversie. De tijd en energie die je steekt in testen zal zich dus ruim uitbetalen.
- CONVERSION = USABILITY + PERSUASION. Usability is het pad binnen de website dat bezoekers begaan om hun doel te bereiken. Zorg ervoor dat dit pad zo duidelijk mogelijk is en dat er weinig afleidingen zijn om van dit pad af te wijken. Persuasion bestaat uit de reden(en) waarom men het doel wil bereiken. Verwijder dus alle mogelijke oorzaken waarom een bezoeker het doel niet wil bereiken (zie het volgende punt).
- Ga uit van O/CO -> objection / counter objection. Achterhaal mogelijke bezwaren die bezoekers hebben tegen de aanschaf van je product of dienst en neem dit mee op de website: vertel waarom deze bezwaren ongegrond zijn. Betrek je sales en klantenservice personeel in het ontwerp van de website: zij weten heel goed wat klanten belangrijk vinden.
- Wanneer men gaat testen, wordt nog te vaak gegist. Stop daarmee! Het allerbelangrijkste onderdeel van testen is het verkrijgen van ideeën vanuit bezoekers, concurrenten, het bedrijf zelf, et cetera. Denk aan ´method marketing: the best way to understand the customer is to become the customer´. Vervolgens kan je deze ideeën prioriteren en testen.
Why interfaces feel magical – Hannah Donovan, creative director Last.fm
Hannah gaat in op de magie van websites, oftewel het verrassingseffect dat een website heeft. Magie kan zowel positief (ooh! wow!) als negatief (huh? WTF?! gah!) zijn. Positieve magie zorgt er uiteraard voor dat bezoekers terugkomen.
Wanneer iemand een website als ´goed´ ervaart, zal hij/zij waarschijnlijk converteren. Wanneer deze persoon echter een ´magische´ ervaring heeft, zal hij/zij beter converteren! Maar let op, het toevoegen van een magisch element aan je website is risicovol, aangezien het verwarrend kan worden voor de bezoeker.
Hoe pak je dit goed aan?
- vind een goede verhouding tussen verwachte en onverwachte elementen binnen de website;
- wacht niet te lang met het magische moment en zorg ervoor dat het moment zelf niet te lang duurt;
- zorg ervoor dat alles gemakkelijk te begrijpen blijft;
- als er een speciale functionaliteit bestaat waardoor de bezoeker denkt: ´hoe kan dit?´, laat dan zien hoe dit mogelijk is geweest;
- overdrijf de magie niet (dit kan averechts werken).
Matthew zal verslag doen van de andere lezingen. Op Marketing Facts, Frankwatching (binnenkort) en de Tribal Weblog vind je extra input over de dag.
Reacties (3)