De afgelopen 5 jaren worden veel geprezen als ‘De Jaren van Mobile’ op het gebied van e-commerce. Nog meer dan vanuit de smartphones, is deze mobiele groei vooral gekomen vanuit de hoek van de tablets.
Adobe Digital Index analyseerde 23 miljard visits aan websites over de hele wereld en zag dat het aandeel visits vanaf een tablet ongeveer 10 keer sneller groeiden dan smartphones in minder dan 2 jaar na de introductie, en een groei van meer dan 300% alleen al in het laatste jaar. Adobe voorspelt dat in 2014 het aandeel van tablet-visits ongeveer 10% van het totale verkeer aan een website zal zijn.
Volgens onderzoek door Skava, heeft echter maar 7% van alle retailers tablet-vriendelijke websites. Get Elastic analyseerde deze trend en kwam tot de conclusie dat het neerkomt op 4 dingen:
1. Groei van tabletgebruik
Het is onmiskenbaar dat het gebruik van tablets aan het groeien is. Naar verwachting zullen er in 2016 meer tablets verscheept worden dan PC’s. Op het gebied van e-commercegebruik is het aandeel van tablets al significant gegroeid tussen Q1 2011 en Q1 2012.
2. Hogere gemiddelde waarde per bestelling
Tableteigenaren zijn welvarender en geven meer uit. Verschillende onderzoeken hebben dit laten zien, inclusief die van Adobe. De conversiepercentages liggen heel dicht bij die van PC’s.
3. Hoger gebruik in het weekend tegenover de desktop
Mensen gebruiken hun tablet voor plezier. Er wordt in het weekend meer online gewinkeld op een tablet dan op een desktop.
4. Tablets zijn net zo effectief als PC’s
Adobe bestudeerde de effectiviteit van tablets in vergelijking met PC’s.
Voor media gebruik (video, muziek, tijdschriften, kranten, ebooks), beoordeelden consumenten tablets en PC’s identiek op het gebied van bruikbaarheid en effectiviteit om het doel van hun bezoek te bereiken. De tabletstrategie van verkopers van digitale goederen zou net zo’n hoge prioriteit moeten hebben als web.
Andere types ecommerce sites hebben nog ruimte om te groeien, maar bedenk dat veel retail sites nog geen tablet-geoptimaliseerde websites hebben, waardoor het gemiddelde tabletgebruik in hun ervaring lager zou kunnen zijn dan de werkelijkheid.
Maak de volgende stap met tablet commerce in 2013
- Reageer op wat er gebeurt. Responsive design is belangrijker dan ooit.
- Test de gebruiksvriendelijkheid van tabletervaringen op verschillende modellen, inclusief e-readers met webmogelijkheid. Gebruik je web analytics om te kijken welke tablets het meeste verkeer naar jouw site brengen.
- Wijd pay-per-click campagnes aan tablets toe. Google Adwords geeft je de mogelijkheid om specifiek tablets te targetten. Meet de resultaten van de tabletcampagne en de andere apparaten los van elkaar. Het is misschien ook slim om campagnes te maken specifiek voor in het weekend.
- Investeer in apps als je het type product of dienst aanbiedt waar dit zinvol is. Een HTML5 site kan ook werken als een app, maar sommige merken en sites zullen baat hebben bij ingebakken mogelijkheden van een app zoals GPS, schudden en gebaren.