Tijdens het Webanalytics Congres staat ook Piet Hein van Dam op het podium, CEO bij Wakoopa. Wakoopa begon ooit als social-tech-platform, waar geeks het gebruik van hun (desktop) applicaties deelden. Gaaf platform, maar niet winstgevend. De techniek achter dit platform vond een marktonderzoeksbureau wel interessant en zo ontstond het idee om de het de resultaten van de kwalitatieve marktonderzoeken te koppelen met de Wakoopa data. Wat Wakoopa meette werd uitgebreid en de panellisten installeerden Wakoopa, zodat de kwalitatieve data gekoppeld kon worden met de kwantitatieve gebruikersdata van Wakoopa.
Kwalitatief + Kwantitatief = Inzichten!?
De koppeling van deze twee databronnen leveren leuke inzichten op. Zo zie je duidelijk dat we om 18.15 eten en we de hele dag wel bezig zijn met Social Media en Search. We raken in de koop-mood als we gegeten hebben en rond 4 uur ‘s nachts zoeken we het meest naar adult content, daarna kijken we wat video’s, gamen we nog wat, kijken we naar het weerbericht en ‘s ochtends checken we ons banksaldo.
Bovenstaande inzichten komen eigenlijk alleen uit de Wakoopa data. De koppeling met de kwalitatieve data levert op dat je het panel ook kan opdelen in segmenten en dat je kunt zien welke merken / sites door welke segmenten meer of minder gebruikt worden.
Maar wat levert het op voor een webanalist?
Er zijn eigenlijk twee zaken die nog missen om Wakoopa als een echte tool toe te voegen aan je gereedschapskist. Het eerste ‘probleem’ is het feit dat nog niet alles gemeten wordt. Zo valt de data ‘weg’ op het moment dat een gebruiker Wakoopa niet op zijn werkapparatuur geïnstalleerd heeft. Veel bedrijven vinden het niet fijn als je zelf je eigen tools installeert, dus dat probleem zou blijvend kunnen zijn. Een ander probleem is diepgang van de data. Doordat het panel 10.000 panellisten bevat is het lastig om bezoek / bekijk cijfers op een goede manier te extrapoleren. Hierdoor worden de cijfers minder of zelf onbruikbaar, erg jammer, want de koppeling van de twee bronnen kán super veel inzichten opleveren. Nu blijft het enkel bij grove trends, en de vraag is of deze grove trends echt actionable zijn.
Reacties (2)