Webanalyse is meer dan enkel het meten van klikgedrag op Internet. Avinash is een groot pleitbezorger van het combineren van data om uiteindelijk tot ´actionable´ (wie verzint hier een goed Nederlands woord voor) inzichten te komen.
Ik wil hier het aspect van Marktanalyse (In de grafiek van Avinash ´Competitive Intelligence´) uithalen. Ik kwam onlangs twee prachtige cases tegen die laten zien hoe inzicht in het algemene zoekgedrag van mensen kan leiden tot aanzienlijke conversie- en rendementsverbetering. En het mooie is dat deze inzichten letterlijk voor het oprapen liggen. In onderstaande cases is gebruik gemaakt van Google Insight for Search een gratis tool die iedereen kan raadplegen.
Laptop case
In het eerste voorbeeld heeft een internationale webshop die laptops verkoopt haar conversie aanzienlijk kunnen opschroeven door tijdig in te spelen op een veranderende vraag. Hieronder zie je het zoekgedrag van twee zoekopdrachten in de tijd uitgezet.
Laptop light weight
Laptop long life
Je ziet dat er een enorme verschuiving heeft plaatsgevonden in de aspecten die mensen belangrijk vinden bij de aanschaf van een nieuwe laptop. De batterijduur is tegenwoordig belangrijker dan het gewicht (men gaat er waarschijnlijk automatisch vanuit dat de nieuwe generatie laptops standaard licht van gewicht zijn). De online winkel die deze veranderende vraag tijdig heeft ontdekt en zijn zoekmachinemarketing (SEO/SEA) hierop heeft aangepast zal een enorme voorsprong nemen op zijn concurrenten.
Online winkelen in december
Het tweede voorbeeld gaat over adverteren in Google. In de UK worden gigantische bedragen betaald om voor de feestdagen te adverteren op het (brede) zoekwoord ´shopping´. Campagnes die veelal eindigen op 24 december, de dag voor kerst. Je kunt de campagne echter beter nog enkele dagen doorzetten kijkend naar de onderstaande zoekvolumes op het woord ´shopping´. Het grootste zoekvolume van het hele jaar op het woord ´shopping´ zit op namelijk ´Boxing day´, tweede kerstdag. Een moment waarop de meeste retail campagnes niet meer lopen.
Twee mooie cases van marktinzichten via Google Insight for Search. Een uitstekende aanvulling op je eigen webanalytics rapportages en inzichten. En bovenal gratis te raadplegen voor iedereen. Organisaties die hier slim gebruik van maken kunnen, zoals je hierboven zag, enorme concurrerende voordelen behalen. Dus gebruik deze marktinformatie die letterlijk voor het oprapen ligt!
Reacties (5)