Optimisation @ Spotify
Joost de Schepper is Lead Conversion Optimization bij Spotify. Hij groeide op in Nederland, maar verhuisde 15 jaar geleden naar Zweden. Voordat hij in juli 2016 aan de slag ging bij Spotify was hij hoofd Analytics bij Conversionista! in Zweden.
Information from the inside
Spotify is sinds 2006, toen het bedrijf werd opgericht door Daniel Ek en Martin Lorentzon, enorm gegroeid. Dankzij het succes van het bedrijf wordt de unieke werkwijze van Spotify door andere organisaties beschouwd als voorbeeld. Voornamelijk start-ups volgen het zogenaamde ‘Spotify model’. Maar is Spotify echt zo cool als wij allemaal denken? Hoe zit het Spotify model precies in elkaar? En wat gebeurt er als een start-up uitgroeit tot een organisatie met duizenden werknemers? Speciaal voor Conversion Hotel 2017 hebben we Joost gevraagd om het verhaal eens te vertellen vanuit zijn perspectief: hoe is het om bij Spotify te werken als Lead Conversion Optimisation?
Het Spotify model samengevat
Het Spotify model is opgebouwd uit: Squads, Tribes, Chapters en Guilds. Een Squad is een zelfsturend multidisciplinair team die alle kennis en competenties in huis heeft om een product of dienst van ontwerp tot eindproduct op te leveren. Een Tribe is een groep Squads die aan dezelfde of gerelateerde producten of diensten werken. Elke Tribe heeft een leider die verantwoordelijk is voor het faciliteren van een optimale werkomgeving voor de Squads. Omdat binnen de organisatie alle werknemers met dezelfde expertise uitgesmeerd zijn over verschillende multidisciplinaire Squads zijn er Chapters en Guilds die de mensen met dezelfde expertise en vaardigheden weer bij elkaar brengen.
Het Spotify CRO team
Aangezien het hele bedrijf is onderverdeeld in Squads zou je verwachten dat het CRO programma ook opgedeeld is. Maar niets is minder waar: er is een Spotify CRO team (bestaande uit een lead, een designer, een tech lead en een analyst) die buiten de Squads om het CRO programma aanstuurt. Het doel van dit team is volgens Joost het beantwoorden van de ‘waarom vraag’. De Squads focussen op de ‘hoe vraag’. De keuze voor een onafhankelijk CRO team is gemaakt omdat op deze manier meer testen uitgevoerd kunnen worden (het CRO team is verantwoordelijk voor 40% van alle experimenten), het beter is voor de prioritering van testen en de andere teams goed ondersteund kunnen worden bij hun CRO werkzaamheden. Er wordt alleen geëxperimenteerd op de site, met als hoofd KPI zo veel mogelijk subscribers met de hoogste highest lifetime value.
Hoe cool is cool?
Als je mensen vraagt of ze bij Spotify zouden willen werken denken ze vaak al snel aan de game-kamers en de 7 dagen lange bedrijfsfeesten met artiesten als Justin Timberlake. Maar is dat wat een bedrijf cool maakt? Kan een organisatie die werkzaam is in 62 landen, meer dan 3000 werknemers telt en een enorme legal afdeling heeft überhaupt nog cool zijn?
Een groot voordeel van ‘the Spotify way of working’ is volgens Joost de vrijheid die je krijgt om te werken aan verschillende projecten en de verantwoordelijkheid die je draagt voor je eigen testen. Maar vrijheid kan juist in grote organisaties leiden tot chaos. Hoe zorg je ervoor dat alle 3000 werknemers hetzelfde doel nastreven? Het antwoord zit hem volgens Joost in het stellen van een gezamenlijk doel door middel van de volgende drie vragen:
- Wat is je missie?
- Waar geloof je in?
- En wat is je ‘Northstar’?
Tips & tricks
Vervolgens zijn er volgens Joost nog een aantal tips & tricks die het Spotify model succesvol maken:
- Vertel mensen niet wat ze moeten doen, maar hoe ze iets moeten doen.
- Ga actief aan de slag met datgene wat jij interessant vindt en besteed daar minimaal 10% van je tijd aan. Probeer nieuwe dingen.
- Leer van alle fouten die je maakt.
- Het feit dat je op een lijn zit met elkaar is belangrijker dan je eigen autonomie. Er is geen goed of fout, alleen compromissen.
Wil je meer weten over Conversion Hotel of de presentatie van Joost de Schepper? Klik dan hier voor meer informatie over de conferentie, de sprekers, de slides en aantekeningen van de presentaties tijdens Conversion Hotel 2017.