De vraag is eigenlijk heel simpel. Wat als je vanaf morgen geen toegang zou hebben tot je webanalyticspakket (SiteCatalyst, Google Analytics, WebTrends, CoreMetrics, etc), zou dat een ramp zijn voor je business? Bedenk je wat er zou gebeuren. Wordt er niks meer verkocht? Kan je nog achterhalen wie wat wanneer kocht/bestelde? Zijn er andere systemen die de functie van je analyticspakket (deels) kunnen overnemen? Waar je (ongeveer) dezelfde informatie uithaalt?
Ik bied je 30.000 euro om een half jaar vaarwel te zeggen tegen je analyticspakket, accepteer je dit bod?
Zo ja: waarom heb je dit bod geaccepteerd? Omdat je het geld nodig hebt of omdat je écht zonder analyticspakket verder kan? En zo ja: waarom zou je er zonder kunnen?
Zo nee: waarom accepteer je dit bod niet? Is de waarde die je pakket toevoegt in dat halve jaar hoger dan 30.000 euro? Bedenk daarbij ook dat het pakket zelf ook afgeschreven moet worden en dat je er waarschijnlijk nog jaarlijks een x-bedrag voor betaalt (aan fee’s en views).
Waarde van webanalytics
Bekijk je eigenlijk wel eens wat webanalytics nou echt toevoegt aan je verkoop? Waarom dat pakket data staat te verzamelen? Waarvoor? Omdat ooit iemand heeft geroepen “we moeten wat met analytics doen?” of omdat iemand ooit heeft gedacht “als we weten wat mensen willen en doen, kunnen we daar onze site op aanpassen zodat bezoekers hun doelen beter bereiken”. Of is het één ontstaan ná het ander. “Oké, we hebben nu dat pakket, maar hoe gaan we verantwoorden dat het een ton per jaar kost?”. “Goed… wat kunnen we ermee – meten – interessant, dan kunnen we vast ook wel iets verbeteren – top – dat klinkt als geld verdienen”.
Als we later, in de toekomst, geen analyticspakketten meer hebben, maar enkel test, targetting, sales, cms en crm pakketten, zeg ik dan iets vreemds?
Wat zijn nu eigenlijk de gegevens in een analyticspakket die de waarde van het pakket bepalen?
Reacties (9)