KPN.com test meerdere homepages

Zojuist tijdens een bezoek aan KPN.com kwam ik tot de ontdekking dat KPN een A/B/n test houdt op de homepage. Vaak zie je als bezoeker niet dat een website bezig is met een test. Hierdoor kan je tijdens een test ook geen voorspellingen doen (als buitenstaander) over een eventuele uitkomst van de test. Op dit moment is dat bij KPN.com wel mogelijk (aan het adres van de pagina is af te lezen dat je op een paginavariant belandt). Het lijkt me daarom leuk (en wellicht ook leerzaam) om samen de testpagina’s te bekijken en te voorzien van commentaar.

De huidige homepage

Variant A

Variant B

Variant C

Evaluatie

De variaties wijken inhoudelijk weinig af. Het zijn startpagina’s waarop je als bezoeker aan kunt geven of je een bepaald onderdeel als ‘homepage’ wilt gebruiken bij een volgend bezoek aan KPN.com (“volgende bezoek bij Prive starten”). Wat ik bijzonder vind is dat je als bezoeker, nadat je bijvoorbeeld ‘Privé’ als homepage hebt aangegeven, niet meer terug kunt keren naar de pagina waar je op zat (de startpagina variant). Hierdoor is het lastig om een eerder gemaakte homepage keuze ongedaan te maken. Ik vraag me dan ook af wat het nut is van deze test. De enige conclusie die ik kan trekken is dat KPN het nut van een startpagina test (en de globale opzet daarvan). Een hypothese zou kunnen zijn dat veel mensen de startpagina zo prettig vinden dat zij niet aangeven dat zij een andere pagina (Privé, Zakelijk of over KPN) als startpagina zouden willen hebben. Uitkomst van deze test zou kunnen zijn: een startpagina werkt beter om bezoekers op weg te helpen binnen de site.

Wat is jullie mening over deze test? Zinvol of niet? En welke variant (of huidige homepage) zal het best werken? En waarom?

Reacties (13)

Reacties zijn gesloten.