Kredietcrisis verandert online (shop) gedrag

10% dalingVoor een goede conversie vertel je mensen precies wat ze willen horen. Mooi voorbeeld werd mij een tijdje geleden door een bevriende seo-expert vertelt: de kredietcrisis maakt me rijk; ik adverteer op die term bij zoekmachines met daarbij de teksten in de trant van: “Krediet crisis in aantocht: Geld nodig? Stap nu in voordat de rente verder omhoog gaat!”. Ja de drijfveer hierachter is angst, maar het voorbeeld is ook te leuk om je niet te onthouden. Hoe genereer je interesse voor het aanbod dat je toont? Handig om dan te weten wat er bij je bezoekers allemaal speelt.

De algemene gemoedstoestand van de situatie van de wereld of de land waarin jouw websitebezoeker leeft zal invloed hebben op zijn of haar gedrag online. De kredietcrisis beïnvloedt dus ook jouw bezoekers. Afgelopen week kwam een mooi rapport naar buiten van E-consultancy. Ik werd hierop gewezen door een artikel op marketingcharts.com welke site de grafieken maakte voor het nieuwsartikel over het rapport op retailerdaily.com. E-consultancy hield het “online shopping and credit crunch” onderzoek onder 1346 volwassenen (16+) in de UK.

Uitgave online zullen minder hard dalen

Zal de kredietcrisis jouw online aankoopgedrag veranderen?
Kredietcrisis effect online
65% van de ondervraagden geeft aan dat ze hun totale (extra) uitgaven met 25% of meer zullen terugbrengen (niet in deze grafiek). Voor online uitgaven zijn de dalingen zoals je kunt zien echter minder zwart: 36% gaat online minder uitgeven. De verwachting op basis van dit onderzoek is dus dat ook online achteruit moet, maar aanzienlijk minder hard dan offline. In het onderzoek wordt aangeven dat de algemene beleving is dat online goedkoper is / meer koopjes heeft.

Gouden tijden voor prijsvergelijkers en consumenten review sites
62% van de ondervraagden geeft aan in de toekomst meer gebruik te gaan maken van consumenten review websites!

Welke communicatievorm heeft het meeste invloed op de beslissing bij een online aankoop?
Meest invloed op je online aankoop
Vergelijkingssites is de plek waar je wilt zijn. Opvallend dat slechts 2% “friends on social network sites” als meest invloedrijk opgeeft. Dit kan natuurlijk wel de trigger zijn, maar volgens dit onderzoek is na zo een tip het rijtje reviews en natuurlijk de prijs veel belangrijker.

Het gaat meer en meer om de prijs
Wat is het belangrijkste voor jou bij een online aankoop in de eerst komende 12 maanden?
Belangrijkste aankoopreden
Prijs, prijs en nog eens prijs. Goede online review en persoonlijke aanbevelingen zijn zeer welkom, maar als de prijs niet goed is…. Geen verkoop. In deze periode is het dan ook raadzaam om op de website duidelijk met kortingsacties te werken en lange termijn aanbiedingen te doen (vastigheid / zekerheid voor de klant). Koop nu en betaal (veel) later kan voor luxe producten ook een goed koopargument voor een klant zijn. Hou rekening met die gemoedstoestand en speel er op in!

Alle grafieken: Copyright © E-consultancy.com Ltd 2008

Reacties (2)

Reacties zijn gesloten.