Lessen van Obama: ga voor de zachte conversie

obama-neighbor-to-neighbor.pngObama’s team heeft het bewezen, de zachte conversie is misschien wel belangrijker dan de harde conversie. Ondanks dat de donate button op z’n site redelijk groot en mooi rood is, richt 60/70% van de pagina content zich op de zachte conversie.

Afgelopen donderdag, op MarktpleinDM, werd de Nederlandse Kirsten Verdel geinterviewd. Het hele (Skype-) interview staat hier op Vimeo, en wat vooral opvalt is dat het oorlog is. Geen leuke strijd, geen lieve woorden over de concurrentie, gewoon oorlog. En wat is er belangrijk in een oorlog? Strijdkrachten.

Dat is dan ook meteen waarop Obama’s site gericht is. Het sociale netwerk en allerlei applicaties zijn puur gericht op het activeren van de gebruikers. In die strategie wordt nog wel rekening gehouden met wat mensen wel en niet durven. Als je minder sociaal bent, krijg je andere opties:

obama-how-to-get-involved.png

Via deze site, de iPhone applicatie, Facebook en elk ander platform dat ze konden vinden werd gezocht naar de te activeren individu. Dat er daarnaast ook nog (veel) geld ingezameld werd was natuurlijk mooi mee genomen, maar dat geld werd dan ook weer deels ingezameld door individuen die zich via die site aanmelden als activist!

Nu is deze methode misschien niet direct kopieerbaar op iedere e-commerce site, maar als de ANWB op deze manier de file vrije dag had aangepakt, was het misschien nog wel een groter succes geworden.

Leent jouw merk / actie / product zich er voor om er mensen aan te sporen er over te praten? Zou dat niet een veel waardevollere conversie kunnen zijn dan 1 directe sale?

Reacties (5)

Reacties zijn gesloten.