Charlie Rose interviewde Marissa Mayer (33), de vice president van Google. De titel op Techcrunch deed vermoeden dat het gesprek van een uur zou gaan over de ‘future of Google’ en de ‘future of search’. Helaas ging het voornamelijk over het eerste. Het leek mij wel leuk om een paar punten uit dit gesprek te behandelen, ook omdat volgende week het Search Engine Strategies event plaatsvindt.
Indexeren van spraak en afbeeldingen
Twee interessante ontwikkelingen binnen search zijn het vindbaar maken van gesproken tekst en afbeeldingen. Denk bijvoorbeeld aan het omzetten van het geluid van YouTube video’s naar tekst, waarbij de tekst als een ondertiteling verbonden is aan de video en waarbij gezocht kan worden op de tekst. Een zeer nuttige toevoeging, die het doorzoeken van YouTube video’s sterk kan verbeteren.
Marissa verwacht dat het doorzoeken van spraak binnen de volgende vijf a tien jaar realiteit zal worden en het doorzoeken van afbeeldingen in de volgende tien a vijftien jaar. Het herkennen / het omzetten van spraak naar tekst is makkelijker te realiseren dan het (her)kennen van afbeeldingen en patronen in afbeeldingen. Bij het doorzoeken van afbeeldingen is het bijvoorbeeld mogelijk om aan de hand van een afbeelding te zoeken, je geeft een afbeelding als input en zoekt naar afbeeldingen die daarop lijken of het patroon bevatten.
Marissa Mayer:
[…] when you´re a leader in search you really do need to be looking at both the user needs and also where´s the technology going to take us, what´s possible and what´s not, right? So for example we´d like to make progress on both vision and voice, [unintelligible] what´s in an image, how well can we recognize it –Charlie Rose: And where are we on that?
Marissa Mayer:
– a spoken image and a spoken word. And I think voice is actually a lot further along than images in recognizing shapes and that. I mean, if you look at the academic research, that´s generally the case. So sometimes you have to follow the technology, what´s possible. I think we´re going to have really good voice search, really good speech to text on YouTube videos so you´ll be able to search it, that will happen sooner than you´ll be able to say give Google an image and say find other images like this or find me images of a monkey, those types of things.Charlie Rose: When will it happen?
Marissa Mayer:
I think that the voice breakthrough will probably happen in the next five years, maybe 10, and I think that – and then I think the vision will probably happen in more than a 10-year timeframe, maybe 15. Those are of course guesses just off the top of my head but –
The Next Big Thing: Google Latitude
De ‘next big thing’ is volgens Marissa Mayer Google Latitude. Deze toepassing maakt het mogelijk dat mensen via hun mobiele telefoon doorgeven waar zij fysiek zijn. Andere mensen kunnen vervolgens ‘zien’ (grafisch) waar iemand zich bevindt. Deze toepassing ziet Marissa echt als een meerwaarde. Ik vraag me dan direct af wat exact deze meerwaarde is, anders dan af en toe te kijken waar iemand zich bevindt (of is dat het alleen). Ik heb sterk het vermoeden dat de meerwaarde pas echt gaat komen (voor Google) als Google Maps de nummer één navigatietool voor mobiel wordt (zodat er geadverteerd kan worden) en dat Latitude daar enkel aan bij moet dragen.
Google Ads even relevant als organische resultaten
Een mooie opmerking van Marissa was:
And I would argue today if you searched for different types of concert tickets, the ads are as good as a result as some of the results that come from the search engine.
Oké, hier ben ik het gedeeltelijk met Marissa eens. Maar ik vraag me het volgende af: zijn de resultaten zo goed omdat ze inhoudelijk zo goed zijn, of zijn de resultaten zo goed omdat ze (voor het merendeel van de gebruikers) niet te onderscheiden zijn van de ‘normale’ resultaten? Ik doe vermoeden dat het een combinatie is van beiden, waarbij de nadruk ligt op het laatste. Ze vallen niet op waardoor de inhoud gelezen wordt en mensen klikken. De vraag is dan ook: wanneer vindt Marissa Mayer een zoekresultaat ‘goed’?
Charlie Rose vraagt zich ook af hoe je search relevant kan maken als iemand op zoek is naar en persoon in Facebook (of Hyves). Marissa heeft daar geen duidelijk antwoord op. Het blijft bij het benadrukken van de relevantie. Hetzelfde geldt voor het plaatsen van advertenties bij Google News en Google Images, ook daar moet de relevantie aanwezig zijn. Als ik op dit moment kijk naar de Google Ads die geplaatst worden bij Google Images, dan vraag ik me af: waar is de relevantie? Ik ben op zoek naar een afbeelding en ik krijg tekstuele advertenties. Een gemiste kans. Hier is de relevantie duidelijk nog niet gevonden. Relevante (betaalde) zoekresultaten zouden in mijn ogen foto’s en afbeeldingen van stockfotosites kunnen zijn.
De grote alledaagse problemen
Marissa ziet Google als een bedrijf dat dagelijks bezig is om met technologie alledaagse problemen op te lossen, gericht op het internet. Ze noemt daarbij ook de missie van Google:
[…] core mission of organizing the world information.
Informatie is een erg breed begrip, maar het structureren van alle informatie zal wel bijdragen aan het verminderen van de alledaagse problemen. Mijn vraag aan jullie: tegen welke alledaagse problemen loop je op dit moment aan, waar Google een bijdrage aan zou kunnen leveren?
Reacties (2)