Meer AdWords verkeer vanaf mei! Maar wat is het gevolg?

Meer AdWords verkeer vanaf medio mei, dit is tenminste wat Google claimt in zijn blog eind april. Google kondigt aan dat de matching op exacte en zinsdeel zoekwoorden gaat veranderen. Deze zoekwoorden worden vanaf midden mei namelijk ook gematched aan verwante varianten van het zoekwoord, waaronder misspellingen, enkel/meervoud, afstammelingen, accenten en afkortingen.

De reden volgens Google

Bij 7% van de ingetypte zoekwoorden wordt een verkeerde spelling gebruikt, hoe langer de zoekopdracht, hoe hoger dit percentage wordt. In het organische resultaat detecteert Google de misspelling en geeft het ‘juiste’ resultaat weer. “We know users are happier when they get search results that reflect their intent and help them achieve their desired action, even if it’s not a precise match for what they’ve typed. So we’re extending this behavior to ads” aldus Google. Maar wat is het gevolg van deze aanpassing voor de adverteerders?

Wat zijn de voordelen en de nadelen?

Een van de voordelen is dat de adverteerder niet meer honderden versies van misspellingen en meervoudsvormen hoeft toe te voegen aan de campagne. Daarnaast is uit onderzoek van Google gebleken dat adverteerders 3% meer klikken ontvangen met de nieuwe matchvariant tegen een vergelijkbare CPC. Mits hij een derde van de klikken ontvangt uit exacte en zinsdeel zoekwoorden. Google geeft hierbij aan dat de resultaten kunnen variëren per adverteerder.

Reken jezelf dus niet rijk, niet iedereen zal meer klikken ontvangen tegen een vergelijkbare CPC. Een adverteerder die meervoudsvormen en veel voorkomende misspellingen opgenomen heeft in zijn campagne zal minder van de stijging in klikken merken. Hij wordt immers al gematched op deze misspellingen. Daarnaast verwacht ik eerlijk gezegd een stijging in CPC. Door de ‘bredere’ match wordt de concurrentie op deze zoekwoorden namelijk hoger, wat de CPC omhoog drijft. Ook zal de CTR in sommige gevallen dalen. Enerzijds doordat je advertentietekst minder goed aansluit op de zoekopdracht en anderzijds door dalende posities wanneer je dezelfde CPC blijft bieden. Dit kan weer een negatief effect hebben op de kwaliteitscore waardoor de CPC wederom stijgt.

Voorbeelden van een stijging in CPC

Je verkoopt barbecues en je adverteert op AdWords. In de ‘oude situatie’ word ik op het zoekwoord [barbecue] alleen gevonden wanneer de zoekopdracht precies overeenkomt met dit zoekwoord.

Afbeelding van zoekresultaat barbecue

In de nieuwe situatie word ik met het zoekwoord [barbecue] ook gevonden op de zoekopdrachten: barbeque, barbequen, barbecuen, barbecues, bbqen etc. Wanneer je deze misspellingen en varianten nog niet opgenomen hebt in de campagne zullen de vertoningen in klikken inderdaad stijgen. Maar vergeet niet: bij je concurrenten ook! Oftewel, je concurrentie op dit zoekwoord zal stijgen, waardoor je op den duur meer moet bieden om hogere posities te behalen.

Daarnaast geeft Google aan dat de zoekopdrachten ook matchen op “other close variants”. Betekent dit wanneer ik adverteer op [oranje ballon], deze ook zal matchen op de zoekopdracht: ‘oranje ballen’? Iets wat ik helemaal niet verkoop? Of, wanneer ik adverteer met het zoekwoord: [pensioen], zou ik dan gematched worden op de zoekopdracht ‘pension’? Het gevolg: meer irrelevant bezoek, een lagere CTR en kwaliteitscore. De CPC zal dus wederom stijgen.

Is deze instelling verplicht?

Je bent niet verplicht om van deze optie gebruik te maken. Bij de campagne instellingen kan je deze functie uitvinken, dit betekent dat deze functie medio mei automatisch aanstaat wanneer je dit niet doet! Het grootste gedeelte van de adverteerders zal dan ook van deze functie gebruik gaan maken.

Afbeelding van AdWords instellingen

Kortom…

Houd je campagneresultaten goed in de gaten! Wie weet wat het effect van deze verandering op jouw campagne zal zijn? Wanneer je CTR daalt en je CPC stijgt, kan het verstandig zijn om voor deze zoekwoorden een nieuwe campagne te maken waarbij je deze functie uitschakelt. Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar de gevolgen van deze aanpassing!

Reacties (6)

Reacties zijn gesloten.