Meet Google Maps met Google Analytics

google maps data in user defined valueGoogle Analytics krijgt steeds meer mogelijkheden. De vele mogelijkheden, de openheid en gebruikersvriendelijkheid van de tool maken het een prettige tool om mee te werken. Eerder schreef ik al drie delen over het gebruik van Google Analytics Filters en reguliere expressies (deel één, twee en drie) binnen Google Analytics. In dit artikel zal ik deze techniek weer gebruiken, alleen nu om de bezoekers afkomstig uit Google Maps zichtbaar te maken in Google Analytics.

De User Defined value maakt het mogelijk om data die je door middel van filtering verkrijgt, in Google Analytics zichtbaar te maken. De herkomst van een bezoeker nauwkeurig vastleggen is één van de mooie dingen die je met filtering kunt doen. Eerder beschreef André Scholten al eens het vastleggen van de positie van je zoekresultaat in Google.

De Referral – Verwijzende URL

Je moet weten welke informatie er in de verwijzende URL staat om te weten welke data je in Google Analytics kunt vastleggen. Dit kan je doen door simpelweg de de link aan te klikken (in dit geval in Google Maps) en vervolgens de ‘pagina-info’ van de pagina op te vragen (in Firefox).

1. Klik op de link

sns bank lochem

2. Bekijk de pagina-info

pagina info sns bank

Je ziet dan een URL staan die lijkt op deze

http://maps.google.nl/maps?source=ig&hl=nl&rlz=&lr=&um=1&ie=UTF-8&q=sns+bank+lochem&fb=1&gl=nl&hq=sns+bank&hnear=lochem&ei=7nsdS-3JOcSZjAfJ6omPBA&sa=X&oi=local_group&ct=image&resnum=5&ved=0CB0QtgMwBA

Deze kan je ontleden in de volgende parameters (waarop je zou kunnen filteren):
q = de exacte zoekopdracht

Google kan deze zoekopdracht ontleden in een gedeelte dat te maken heeft met de geografische locatie en het gedeelte dat je zoekt.

hq = het gedeelte dat je zoekt (in dit geval: sns+bank)
hnear = de geografische locatie (in dit geval: lochem)

Andere parameters kunnen ook interessante informatie bevatten. Door verschillende pagina’s, links en verwijzende URL’s met elkaar te vergelijken kan je steeds meer leren van de parameters die Google gebruikt.

Filterinstellingen

Het rapport dat je in dit artikel ziet wordt gevuld door onderstaand filter. In dit filter ‘pak’ ik alleen de parameters hq en hnear omdat ik geïnteresseerd ben in het zoekgedrag naar SNS Bank over heel Nederland heen gericht op plaatsen en niet geïnteresseerd ben in de volledige zoekopdracht.

Google Maps filter

Optimaliseer in Google Bedrijfscentrum

In het rapport zie je dat er alleen gezocht wordt op ‘sns’ of ‘sns+bank’. Ik heb ook voorbeelden waarbij er niet op merk, maar op product gezocht wordt in combinatie met een plaats. Dit is zeer interessant wanneer je gebruik maakt van Google Bedrijfscentrum. In Google Bedrijfscentrum kan je aangeven hoe je bedrijf in Google Maps vertoond wordt. Dat is ook de plek om je vindbaarheid (en daarmee zichtbaarheid) te verbeteren. Tip: vermeld niet alleen je bedrijfsnaam, maar zorg er ook voor dat je op je producten gevonden wordt.

Reacties (8)

Reacties zijn gesloten.