Social media voegt waarde toe aan jouw bedrijf (mits het goed wordt uitgevoerd natuurlijk). Aan jou de taak om dit in kaart te brengen. Niet alleen om de baas te overtuigen, maar ook om te bepalen welk social media kanaal het best scoort.
Al enige tijd verkondigt Avinash Kaushik vier metrics om het succes van jouw social media inspanningen te meten: de conversatie-, versterkings- en applausratio en de economische waarde. Gemakkelijk, snel èn door iedereen toepasbaar!
Deze vier metrics geven je houvast om de juiste tweets, posts en berichten te plaatsen op Twitter, Facebook, LinkedIn en andere social media. Want onthoud: het gaat er niet om hoeveel tweets je post of hoeveel volgers je hebt. Juist alles wat na zo’n post gebeurt telt! Heb je de aandacht getrokken, een discussie opgewekt of zelfs wat verkocht? Zie het grote plaatje in één overzicht.
1. Conversatieratio = aantal reacties per tweet/post
Een hoge conversatieratio geeft meer begrip over wie je volgers zijn, waar je goed in bent en welke waarde je kan geven aan je volgers. Let er wel op dat je de inhoud van de reacties in de gaten houdt om – mocht dat nodig zijn – een reactie terug te geven.
2. Versterkingsratio = aantal retweets/shares per tweet/post
Deze ratio geeft aan in hoeverre volgers jouw content delen binnen hun eigen netwerk. Check dus ook welk type content gedeeld wor(en op welke tijdstippen dit gebeurt). Je volgers vinden deze content immers zò interessant dat ze het delen met hun kennissenkring. Focus op dit type content en je zult zien dat er meer gedeeld wordt. Extra voordeel: uiteindelijk trek je ook steeds meer directe volgers aan uit deze ‘tweederangs’ netwerken!
3. Applausratio = aantal likes/favorites per post
Simpel: je wilt weten wat je volgers leuk vinden.
Een belangrijk gevolg is dat het netwerk van deze persoon ook ziet wat hij/zij leuk vindt. Dit geeft meteen een boost aan jouw betrouwbaarheid (als een vriend een post liked, gelooft hij dit immers eerder dan wanneer een onbekende dit doet). In één klap sta jij dus bovenaan èn je bereikt relevantere mensen.
4. Economische waarde = opbrengst
Ondanks hun waarde zullen de eerder genoemde drie ratio’s je baas niet direct overtuigen van de tijd die jij besteedt aan social media. Af en toe moet je alle zeilen bijzetten om budget vrij te krijgen. Je zult dan de directe waarde/omzet moeten kunnen aangeven van social media.
Realiseer je allereerst dat een groot gedeelte van social media is gericht op branding, de opbouw van klantrelaties en meer van dit soort eerste stappen in het koopproces. Ook reduceer je marketingkosten in de vorm van sterkere klantbinding en dus minder klantverlies. Allemaal toegevoegde (toekomstige) waardes die niet meteen in een bedrag om te zetten zijn.
Maar het kunnen aangeven van directe economische waarde zorgt ervoor dat je toestemming krijgt om meer tijd te steken in social media. Zoals Avinash zegt: ‘Without it (harde cijfers) you are just another “smarty pants” promising “vague outcomes” via “the next hip thing”.’ Zorg dus dat je doelen hebt ingesteld in Google Analytics om cijfers op tafel te kunnen leggen.
Welk social media kanaal is de moeite waard?
Het is vrijwel onmogelijk om mee te (blijven) doen aan ieder social media kanaal. Door een test op te zetten in ieder kanaal en vervolgens de vier metrics te vergelijken, zie je precies hoeveel waarde ieder kanaal toevoegt. En dus ook aan welk kanaal je de meeste aandacht moet geven (en met welk type content).
Tool: True Social Metrics
True Social Metrics heeft een gemakkelijke tool ontworpen voor deze vier metrics. Je kunt verschillende kanalen koppelen zodat de eerste drie metrics automatisch berekend worden. Op dit moment zijn de ondersteunde kanalen Twitter, Facebook, Google+, blogs, Youtube en Pinterest. Helaas geen LinkedIn, dus deze zul je handmatig moeten toevoegen.
De economische waarde importeer je via Google Analytics. Let er dan wel op dat je e-commerce en/of de doelwaarde hebt ingesteld!
Deze tool geeft ook aan welke tweets/posts etc. hebben geleid tot de verschillende resultaten. Hiermee bepaal je snel welk type content goed werkt en waar je dus verder op moet inspelen. Daarnaast krijg je een overzicht van de belangrijkste influencers. Klopt dit beeld met je doelgroep? Bekijk waar er mogelijkheden zijn om meer uit deze personen te halen (wellicht kunnen het ambassadeurs worden).
Op Vimeo is een video over deze tool te bekijken.
Ik ben benieuwd naar personen die deze tool al toepassen. Wat is jouw ervaring?
Reacties (7)