Eric Peterson heeft samen met Joseph Carrabis een whitepaper geschreven over het meten van Visitor Engagement(VE). In navolging van Robert Scoble van “destijds” Microsoft heeft Peterson in december 2006 voor het eerst over de praktische toepassing van VE geschreven. Deze post was toen de start van een heuse buzz, met vele discussies en onderzoeksrapporten tot gevolg. Leveranciers als Webtrends en ICStats sprongen in de buzz met speciale modules als Score en Actex, die geheel zijn gewijd aan het meten van VE.
VE is een samengestelde index die bestaat uit indices die iets zeggen over bezoekersinteractie. De index is als volgt:
SUM(Ci + Di + Ri + Li + Bi + Fi + Ii)
(Ci) Click depth index: percentage bezoekers dat meer dan 4 pagina´s bezoekt
(Di) Duration index: percentage bezoekers dat meer dan 4 minuten blijft
(Ri) Recency index: gemiddeld aantal dagen tussen 2 bezoeken van bezoekers
(Li) Loyalty index: percentage herhaalbezoekers per meetperiode
(Bi) Brand index: percentage bezoekers dat op de site komt en het merk al kent
(Fi) Feedback index: percentage bezoekers dat feedback geeft middels email of formulieren
(Ii) Interaction index: percentage bezoekers date en gewenste interactive op de site uitvoert
De whitepaper bevat uitgebreide beschrijvingen over de opbouw en betekenis van de verschillende indices. Interessant is het hoofdstuk over de toepassing van de index. Hierin laten Peterson en Carrabis zien welke inzichten je krijgt uit analyses van VE afgezet tegen kanalen en campagnes. Zo kan blijken dat een kanaal met beperkte traffic toch de moeite waard kan zijn door een hoge VE. Of dat campagnes in een kanaal met een hoge CTR toch maar beter kunnen worden beëindigd. Tevens geven ze interessante voorbeelden van segmentatie op basis van VE, bijvoorbeeld in hoge en lage engagement. Zo kun je kijken naar de relatie tussen orderhoeveelheid en conversie per hoge en lage VE.
VE is een krachtig analyse concept maar weinig praktisch. Het is vooral iets voor analisten maar management zie ik het niet gauw omarmen. Een uitspraak als ´deze campagne heeft een lage VE´ leidt vooral tot vragen en zeker niet tot actie.
Heeft iemand van de lezers ervaring met een succesvol gebruik van een samengestelde VE index?
Reacties (5)