Met webanalytics data kun je haarfijn zien wat er gebeurt op je site. Je wilt echter ook zien hoe de bezoekers door de site heen gaan. Deze data kun je moeilijk achterhalen via je webanalytics pakket. Gelukkig zijn er tools waarmee je dit wel kan meten. ClickTale is hier een voorbeeld van. Hiermee kun je sessies van jouw gebruiker naspelen. Hoe werkt deze tool en wat voor inzichten kun je hieruit halen?
Installatie is simpel
Het installeren van ClickTale is vrij eenvoudig: plaats de ClickTale tracking codes tussen <body> en </body> tags op iedere pagina.
ClickTale is een real-time user monitoring tool, waarmee je de interactie op een pagina of formulier kunt bekijken. Het is wel belangrijk om met ClickTale afspraken te maken over de dataverzameling. Je wilt namelijk niet dat ClickTale al jouw data gaat opslaan. Daarom adviseer ik om de persoonsgegevens binnen de ClickTale video’s weg te laten strepen, zodat de anonimiteit van je gebruikers gewaarborgd blijft.
Meet je funnelbezoeken door
Het grote voordeel van ClickTale is het kunnen analyseren van je funnels. Je wilt namelijk antwoord krijgen op de volgende vragen:
- Op welke invulvelden of pagina’s haken de bezoekers af?
- Welke invulvelden worden steeds opnieuw ingevuld?(refilling)
- Hoe lang doen bezoekers erover, voordat ze een invulveld invullen?
- Hoe lang doen bezoekers erover om je gehele funnel te doorlopen?
Dit kun je allemaal met ClickTale analyseren. Binnen Form Analytics kun je deze cijfers allemaal bekijken.
Wat kan ik met deze cijfers?
Deze cijfers geven je input om een A/B test op te kunnen stellen. Ze laten je zien:
- welke invulvelden de bottleneck zijn binnen jouw funnel.
- welke invulvelden helemaal niet worden gebruikt. Op basis van deze data kun je ervoor kiezen om optionele invulvelden weg te laten of te verplaatsen naar je bedankpagina.
- de tijd dat een bezoeker erover doet om een invulveld in te vullen. Waarom doet de bezoeker significant langer om een bepaald invulveld in te vullen? Dit kun je A/B testen met bijvoorbeeld een alternatieve uitleg.
Inzicht in het klik – en scrollgedrag van je bezoekers
Net als CrazyEgg heeft ook ClickTale heatmap functionaliteiten. Je kunt hierdoor zien waar de bezoekers op klikken, hoe ver ze op een pagina naar beneden scrollen en waar hun aandacht op is gericht. Deze data geeft antwoord op vragen als:
- welke invulvelden worden aangevinkt in de funnel? Een verzekeraar wil bijvoorbeeld weten, welke dekkingen worden aangevinkt
- waar is de aandacht van de gebruiker op gericht? Worden de usp’s gezien en bekeken?
- hoe lang doen bezoekers erover om het invulveld aan te vinken?
- tot hoe ver naar beneden op de pagina scrollen jouw bezoekers?
Ook deze cijfers geven je antwoord op de vraag: hoe is de interactie van mijn gebruikers in de funnel?
Bekijk de conversiepaden van jouw gebruikers
Met ClickTale is het ook mogelijk om een funnel op te zetten. Je kunt hierbij ook verschillende funnel-varianten gebruiken. Bijvoorbeeld een funnel die begint vanaf stap 2. Hierbij kun je dan sessies gaan bekijken per stap waarbij de bezoeker de funnel verlaten heeft. Zo kun je de bottlenecks per funnelstap achterhalen.
Traceer de foutmeldingen in jouw funnels
Het is belangrijk om foutmeldingen binnen je funnel te traceren. Dit is vrij eenvoudig met ClickTale in te regelen. Ga naar ‘page console’ en klik op op het video icoontje bij ‘errors’. Nu is het mogelijk om alle sessies te bekijken waarbij een foutmelding is voorgevallen. Tip: stuur deze video’s naar je webbouwer, zodat deze foutmeldingen in de toekomst voorkomen kunnen worden. ClickTale heeft mij verteld dat een foutmeldingspercentage tussen de 2-3% gemiddeld is. Dus bij een foutpercentage >3% kan het geen kwaad om de webbouwer aan het werk te zetten.
Kosten
ClickTale werkt volgens het freemium prijsmodel. Deze tool hanteert een ‘free trial’ van 14 dagen. Daarna betaal je per maand of jaar, afhankelijk van het aantal pageviews op je website. Het is niet de goedkoopste tool, maar je krijgt er wel actiegerichte inzichten voor terug.
Tips voor de implementatie van ClickTale
ClickTale is een zeer gebruiksvriendelijke tool. Toch is het belangrijk om een meetplan op te stellen bij de implementatie van ClickTale.
- Stel events in, zodat je ieder afzonderlijk formulier en invulveld kan doormeten.
- Kalenders en informatie-iconen worden niet automatisch doorgemeten. Ook voor deze elementen dien je een event aan te laten maken.
- Call-to-action buttons en widgets worden niet automatisch doorgemeten. Ook voor deze elementen dien je events aan te maken.
Kortom
Ik denk dat ClickTale heel belangrijk is om antwoord te krijgen op de vraag: hoe gedragen jouw gebruikers zich in de funnel? Wel is het belangrijk om van tevoren te bepalen met welk doel je ClickTale gaat inzetten, anders blijft het alleen maar bij sessies bekijken en meet je om het meten. Daarom is mijn advies om een meetplan op te stellen, zodat je ook actiegerichte inzichten haalt uit deze tool.
Tot slot: ClickTale heeft een automatische koppeling met de testing tool Optimizely, zodat je de sessies van je A/B tests kun bekijken. Geen overbodige luxe lijkt mij.
Heb jij ervaring met ClickTale? Ik lees graag jouw ervaringen bij de reacties!