Tijdens het Web Analytics Congres zijn er veel onderwerpen besproken die ik zeer interessant vind om te bespreken. In een reeks zal ik deze één voor één behandelen. Allereerst: de micro conversie.
Neil Mason noemde het eerst en Avinash Kaushik volgde; de micro conversie. Maar wat is dat nou en wat kan je ermee? Veel bedrijven meten funnels en conversies. Meestal gebeurt dit alleen bij processen die belangrijk zijn om te meten omdat ze bijdrage aan omzet of service, bijvoorbeeld een productaanvraag of een contactformulier. Je hebt in dat geval maar inzicht in een kleine hoeveelheid bezoekers omdat maar slechts een klein percentage van al het bezoek op de website uiteindelijk aan zo´n funnel begint en met succes afsluit (conversie). Deze funnels en conversies worden door Neil en Avinash macro funnels/conversies genoemd.
Interessant wordt het wanneer je naast deze macro converies ook micro conversies gaat definiëren. Deze micro conversies zeggen iets over de plaatsen waar mensen op je site zijn geweest. Bijvoorbeeld dat ze de ´over ons´ pagina bekeken hebben, of dat ze op de ´vacature´ pagina zijn geweest of een ´support´ pagina. Dit kan ook een conversie zijn. Een bezoeker kan je site bezoeken omdat hij geïnteresseerd is in de vacatures, wanneer hij deze bezoekt heeft hij zijn doel bereikt. Het gaat erom dat je inzicht krijgt in het totale bezoek van je website en dat je onderscheid maakt tussen verschillende pagina´s en doelen, elke pagina heeft immers weer een eigen doel. Eigenlijk breid je de macro funnels uit door er micro converies voor te zetten. Uiteindelijk wil je dat iedere bezoeker zijn doel haalt en om dit te kunnen meten heb je inzicht nodig in het volledige pad dat hij aflegt. Je website is in weze één grote funnel die je opknipt in kleine overzichtelijke conversies en funnels, om zo beter inzicht te krijgen in je bezoekers en hun gedrag.
Het vreemde is dat de micro conversies allang gemeten worden, het zijn namelijk de bezochte pagina’s door je bezoekers. Waar het misgaat is de visualisatie. De informatie, de paginaviews per bezoeker, is er, maar de visualisatie van deze informatie is er nog niet. Door het bezoek aan een pagina te benoemen als conversie kan het eenvoudig visueel inzichtelijk gemaakt worden. Dan is het een koud kunstje om met tools als Google Analytics te zien welke belangrijke onderdelen van je site bezocht worden, zonder dat andere, minder belangrijke pagina’s je zicht vertroebelen.
De micro conversie is voor mij een ideale manier om nog meer inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers op je website. Het is wel erg belangrijk dat je zelf precies weet hoe je site is opgebouwd en dat je weet welke pagina’s voor welk doel bestaan. Pas dan kan je beginnen met het vaststellen van micro converies.
Wat zijn jullie ervaringen met micro conversies? Zijn er al mensen die hier gebruik van maken en wat is zijn de ervaringen?
Lees ook:
Avinash Kaushik over micro conversions
Reacties (4)