Het MIE staat elk jaar weer op onze agenda om inspiratie op te doen over nieuwe onderzoek en optimalisatie technieken en natuurlijk om te praten met oude en nieuwe contacten. Ruim 2500 marketeers, data-analisten, insights managers en research professionals bezochten op 6 en 7 februari 2019 het MIE. Webanalisten.nl was beide dagen aanwezig en wij hebben onze belangrijkste inzichten voor jullie op een rijtje gezet!
Continue inzicht in data
De eerste dag begon in de bioscoopzaal van Kinepolis, met een keynote van Swap-Fiets; het bedrijf dat fietsen als service aanbiedt. Het bedrijf dat in 2017 is opgericht door een paar Delftse studenten en heeft zich in twee jaar tijd gevestigd in vier landen met bijna 100.000 klanten. Continu inzicht in data speelt bij hen een belangrijke rol om constant up-to-date te blijven over het aantal klanten, kapotte fietsen, serviceverzoeken en meer. Een goed verhaal om de dag mee te beginnen!
Design sprints
Hoe kom je zelf nou tot een goede oplossing voor een probleem zoals bij Swap-Fiets is gelukt? Onderzoeksbureau Perspective laat met hun presentatie over design sprints zien hoe je van probleem tot prototype komt in slechts 4 dagen. Ze baseren zich hierbij op de aanpak van Google Ventures. Met vooraf een duidelijk afgekaderd probleem, ga je met een team aan de slag waarin je op dag 1 het probleem en je gebruiker beter gaat begrijpen, op dag 2 verschillende oplossingen gaat schetsen en beslist met welke oplossing je doorgaat, op dag 3 maak je een prototype en op dag 4 test je het onder je doelgroep. Door de stappen te volgen heb je volgens Perspective in 4 dagen een prototype voor je oplossing en kun je dit verder laten ontwikkelen. Als tip om hier meer over te lezen, wordt het boek Sprint van Jake Knapp aangeraden.
Neuromarketing
Bij de presentatie van ST&T krijgen we de tien nieuwste neuromarketing insights. ST&T haalt onder andere uit EEG-onderzoek wat er precies in je hersenen gebeurt tijdens een aankoop of het zien van een reclame. Je brein neemt namelijk vaak beslissingen zonder dat je het bewust doorhebt. De inzichten uit het onderzoek kun je gebruiken voor je marketing. Zo vertelt ST&T bijvoorbeeld dat in een supermarkt eye-level niet het buy-level is. Het buy-level ligt namelijk vaak net onder het eye-level. Voor het maken van reclames is het belangrijk om te weten dat uitzoomen of wegkijken in een commercial kan leiden tot een lagere engagement. Interessante inzichten, maar vanuit Webanalisten.nl raden wij aan om alles toch eerst zelf te testen voordat je er vanuit gaat of dit ook voor jouw product zo werkt.
Leren van influencers
7 februari begon Joeri van den Bergh de dag met zijn presentatie: ‘Ignore or ignite’. Hij sprak over wat marketeers kunnen leren van influencers. Volgens Joeri moet er anders gecommuniceerd worden naar de nieuwere generaties omdat zij andere verwachtingen hebben. Hierin valt veel te leren van influencers. De nieuwere generaties zijn veel meer online en hebben meer vertrouwen in personen dan in bedrijven. Persoonlijke aandacht en een duidelijke positie binnen de markt worden erg gewaardeerd. Je moet hiervoor wel je doelgroep en hun verwachtingen goed begrijpen.
Bedrijven die hier goed op inspelen zijn bijvoorbeeld Starbucks, die medewerkers hun eigen koffies laat bedenken. Of Nike, met een statement door American Football-activist Colin Kaepernick het nieuwe gezicht van de Just do it-campagne te maken.
Customer journeys en data patronen
Op donderdag hebben we nog veel gehoord over customer journeys, die steeds meer online plaatsvinden en hoe belangrijk het is om zoveel mogelijk barrières weg te nemen voor de bezoekers.
Daarnaast werd besproken dat er veel gekeken wordt naar patronen en verschillen in data terwijl die er vaak niet zijn. De patronen die te zien zijn in de data, zijn vaak een correlatie en veelal minder belangrijk dan gedacht wordt. Bedenk dat grote hoeveelheden data vaak lastig zijn om overzichtelijk te houden en zorg dat de data te vertrouwen is.
De ethiek van mensen verslaafd maken
Jeroen Jonker Roelants sloot het evenement af met een presentatie over de ‘War for Attention’. Jeroen is product owner bij Marktplaats (eBay) en deelt zijn visie over de ethiek van mensen verslaafd maken aan jouw product en hoe bedrijven hiermee omgaan.
Aan het begin van zijn presentatie geeft Jeroen aan dat wij tegenwoordig evenveel informatie op een dag binnenkrijgen als een gemiddeld persoon in 1901 in zijn hele leven. Dit zorgt ervoor dat wij veel keuzes moeten maken in een korte tijd. Hierdoor is tijd tegenwoordig ons kostbaarste bezit. Bedrijven zijn daarom constant bezig met het vechten voor jouw aandacht. Jeroen gaf met voorbeelden aan hoe bedrijven als Facebook, Twitter, LinkedIn en Netflix hierop inspelen.
Bedrijven doen tegenwoordig van alles om hun voet tussen de deur te krijgen en om te zorgen dat jij verslaafd wordt aan hun product. Jeroen haalt hier ook het ‘Hooked-model’ van Nir Eyal aan als belangrijke inspiratiebron.