Het team van Webanalisten heeft de koppen even bij elkaar gestoken. We hebben de beste boeken van het afgelopen jaar op een rijtje gezet. Dit zijn de zes must-reads op het gebied van digital marketing, consumentengedrag, growth hacking en data. Weet je maar niet wat je wil hebben voor Kerst? Nu wel! Hierbij een mooi verlanglijstje. De lijst is in willekeurige volgorde opgesteld. Deel ook jouw favoriete boek van 2015 in de comments.
1. Ask: The Counterintuitive Online Formula to Discover Exactly What Your Customers Want to Buy
Een bestseller en een aanrader van Ton. Hierna was ik ook direct verkocht. Het boek bestaat eigenlijk uit twee delen. In het eerste deel vertelt de schrijver een persoonlijk verhaal waardoor je direct het boek wordt ingezogen. Dit eerste deel zorgt voor de juiste context van het gehele boek, je gaat deel twee veel beter begrijpen. Het tweede deel gaat in op ASK-formule die hij heeft ontworpen. Nooit meer gissen naar wat je klanten willen, maar er echt achter komen wat ze echt willen. Je gaat heel anders kijken naar online survey’s bijvoorbeeld. Je zult erachter komen dat je het tot op de dag dat je het boek hebt gelezen verkeerd hebt gedaan. Tijdens het lezen van dit boek krijg je al direct ideeën voor in de praktijk. Je gaat leren de juiste vragen te stellen en nog belangrijker om de juiste antwoorden te krijgen.
2. Superforecasting: The Art and Science of Prediction
What if we could improve our ability to predict the future?
Een bestseller en volgens de Wallstreet journal hét boek over het maken van beslissingen na Daniel Kahneman’s Thinking, fast and slow. Als je interesse hebt in behavioral economics en consumentengedrag, zoals ik, dan is dit dus wel echt een must-have. Voor zowel de beginner op dit gebied als de meer ervaren lezers van bijvoorbeeld Daniel Kahneman en Dan Ariely, is het interessant. Hij omschrijft zijn onderzoeken, de achtergronden die erbij horen en de resultaten. Het is niet zozeer dat je met dit boek leert hoe je zelf moet forecasten, dan kom je misschien wat bedrogen uit. Het is daarentegen wel super inspirerend en het laat je kritisch nadenken over het maken van voorspellingen.
3. Exponentiële organisaties – Waarom nieuwe organisaties tien keer beter, sneller en goedkoper zijn – en hoe jij dat ook wordt
Yuri van Geest was spreker op Conversion Hotel 2015. Zijn verhaal was fascinerend, ook voor de sceptici in het publiek. Samen met Salim Ismail heeft hij er een uitgebreid boek over geschreven. In 2014 kwam het boek al in het Engels uit maar in 2015 in het Nederlands.
De bedrijven die de schrijvers uitvoerig hebben geanalyseerd zijn in staat een groeicurve te laten zien die exponentieel is, dankzij de integrale toepassing van onder andere communities, big data, slimme algoritmes en nieuwe technologieën. Van startups tot aan multi-nationals.
De manier van schrijven vond ikzelf erg boeiend, ze leggen een toch complex onderwerp goed en begrijpbaar uit. Het boek zet je echt aan het denken. Aan het denken over groei, het runnen van een bedrijf, de cultuur. Aan de hand van vele, in detail omschreven, voorbeelden zoals Airbnb en Netflix kun je vele inzichten direct voor je eigen organisatie in de praktijk gebruiken.
4. Storytelling with data: a data visualization guide for business professionals
Tijdens Conversion Hotel 2015 hadden we Brent Dykes die ons vertelde over data storytelling. We weten allemaal wel dat het zo moet maar hoe komen we daar precies? Dit boek geeft het antwoord d.m.v. praktische inzichten en cases.
Storytelling with data – that’s what you need for data driven impact!
Een onderwerp dat ons, analytics en optimalisatie experts, eigenlijk allemaal aangaat. De schrijfster, Cole Nussbaumer, heeft vele grote data-driven organisaties van binnen gezien. Ze schrijft dit boek zeer goed en to the point, begrijpbaar voor elk niveau. Een praktische gids vol geweldige voorbeelden. Elk niveau, ook de experts en met welke tool je ook werkt (van Excel tot Tableau), kunnen genoeg bruikbare tips en adviezen uit dit boek halen. Een must-have voor iedereen die met data en rapportage bezig is. Een persoonlijke aanrader van mij.
5. DotCom Secrets: The Underground Playbook for Growing Your Company Online
Alle bedrijven hebben hun problemen met te weinig traffic of te lage conversieratio’s. Of beide. Je gaat er dan ook snel vanuit dat je een traffic- of conversie-probleem hebt. Je schroeft je Adwords campagnes nog wat op met meer budget en je zet wat A/B-testen op om te kijken of de conversieratio omhoog gaat. Maar vaak ligt het probleem heel ergens anders. Een te laag conversieratio of lage bezoekersaantallen zijn symptomen van een veel groter probleem. Dit probleem is vaak niet zo gemakkelijk vindbaar maar dit boek brengt je zo dicht mogelijk bij het antwoord.
Russell Brunson heeft bij veel bedrijven binnen gekeken en van al deze bedrijven groeiende organisaties gemaakt. Het is een boek met zowel high level strategieën als low level tactieken om direct zelf uit te proberen. Het gaat je zeker een aantal interessante inzichten geven.
Ton kwam met dit boek als één van zijn favorieten van dit jaar. Als je hem niet geloofd dan staan er nog genoeg lovende reacties en recensies op Amazon.com en met een prijs van 10 dollar kun je het echt niet laten hoor.
6. Maths and Stats for Web Analytics and Conversion Optimization
Ik heb het boek nog niet gelezen, het is pas net uit, maar ik ben wel fan van zijn blog. Samen met 10.000 anderen. Himanshu Sharma schrijft sterke content op het gebied van digital analytics op zijn blog optimizesmart.com. Dit boek wil ik dus ook graag een plekje in de lijst bieden.
Kennis van web analytics wordt steeds meer een vereiste voor iedereen die zich met online marketing en sales bezig houdt in een organisatie. De tijd dat dit alleen het pakkie-an was van de webanalist is verleden tijd. Optimaliseren doe je samen. De rol van de wiskunde en statistiek in de wereld van web analytics is nog helemaal niet duidelijk voor veel marketeers.
Een aanrader voor velen dus. En voor zover ik het mag geloven is dit boek voor de ervaren web analist ook zeker van toegevoegde waarde.
Je leert hoe je de kennis van wiskunde en statistiek moet benutten om gegevens te interpreteren om snel maatregelen te kunnen nemen ter verbetering van je online business. Dit boek behandelt essentiële onderwerpen die elke internetmarketeer en webanalist zou moeten omarmen met het oog op optimale resultaten van je analyses, marketingcampagnes en conversie optimalisatie inspanningen.
Reacties (2)