Sommige keuzes in het leven zijn vrij simpel: als je auto kapot is ga je naar de garage, als je kat een splinter in z’n poot heeft ga je naar de dierenarts en voor een nieuwe harde schijf ga je naar de computerwinkel. Maar wat nu als deze keuze niet zo voor de hand liggend is? Haal je je hamlapjes voor die spannende eerste date bij de slager of toch in de bonusaanbieding? Ga je met die vervelende hoest even langs de drogist of toch maar direct naar de doktor? Laat je je webanalyse uitvoeren door een webanalist of een data scientist?
Toegegeven, die laatste is wat minder alledaags, maar toch een overweging die steeds meer bedrijven maken. Welke specialist kies je nu voor, of moet je misschien toch voor een synergie van beide kiezen?
Wat is nu een data scientist?
Platgezegd is een data scientist een nerd die veel databronnen aan elkaar kan koppelen. Om dit te kunnen heeft de data scientist kennis nodig van deze verschillende bronnen en heeft hij kennis nodig van de pakketten / systemen om deze data te combineren. Doorgaans niet het alledaagse werk van een webanalist. Webanalisten werken het liefst met pakketten waar de data al in zit en het enige pakket waar de data naar toe geëxporteerd wordt is Microsofts Excel.
Je moet niet van elke webanalist een data scientist willen maken.
Is het daarom logisch te denken dat alle webanalisten straks data scientists zijn? Ik denk van niet. Is dat erg? Ik denk van niet. Het is alleen belangrijk om vast te stellen dat je niet van elke webanalist een data scientist moet willen maken. Het zijn verschillende functies / rollen. Je hebt ze beide nodig. Er zullen vast webanalisten zijn die data scientist worden, maar dat maakt de webanalisten die geen data scientist worden nog niet minder nuttig. Juist niet.
Gebruik de expertise van beiden voor de beste inzichten
Data scientisten gaan ervoor zorgen dat er meer inzicht uit data te halen is door de bronnen te koppelen. Dit geeft uiteindelijk meer inzicht in de totale journey van een prospect / klant. Zoals ik eerder al zei: webanalytics gaat allang niet meer enkel over ‘t web. Dit geeft de huidige webanalist, die wat meer conversie- dan databron-gedreven is, meer inzichten in de totale funnel; en dus meer inzicht in uitval; en dus meer inzicht in mogelijkheden voor optimalisatie.
Zie daar de samenwerking. Zie daar de reden dat je ze beide nodig zult hebben.
Reacties (1)