De gebruikersconferentie van Google Analytics (GAUC) was dit jaar al snel uitverkocht. De Amsterdamse locatie de Meervaart was dan ook echt bomvol, getuige de lange rijen bij de entree en het feit dat bij de kick off elk stoeltje in de grote zaal gevuld was.
De dag werd afgetrapt door Justin Cutroni, Analytics Advocate bij Google. Hij begon de dag met zijn presentatie ‘Measuring value in thé social Funnel”, waarin hij inging op de introductie van nieuwe social media rapportages binnen Google. Gisteren geïntroduceerd door Avinash Kaushik op SES New York, vandaag op de GAUC in Amsterdam. “Hoe praten mensen over en met je merk?” Dat is de vraag die Google voor haar gebruikers wil beantwoorden.
Hoewel we allemaal weten dat de dialoog met de doelgroep op meerdere plekken plaatsvindt, zoomde Justin toch al snel in op de website en gebruikte als kapstok voor z’n verhaal de onderstaande funnel.
Acquisition
Bij de rapportage social sources worden de bezoeken via sociale netwerken grafisch afgezet tegen de totale bezoeken. Uiteraard staan de social netwerken ook netjes gegroepeerd in de tabel. Justin introduceerde ook een nieuw icoon, dat hij gekscherend de slapende Mickey Mouse noemde. De netwerken met dit icoon zijn de zogenaamde Social Data Hub partners, waarbij je kunt inzoomen op alle offsite activiteiten op het specifieke sociale netwerk.
Google heeft namelijk enige tijd geleden de social networks uitgedaagd om hun data te delen met Google (Social Media Analytics). Dit is uiteraard volledig vrijwillig, waardoor de informatie per partner enorm verschilt. Een aantal social netwerken heeft dit gedaan, zoals Digg, Read it later, Delicious en Reddit. Het zal niemand verbazen dat de grote ‘concurrenten’ Facebook en Twitter jammergenoeg niet aangesloten zijn. Maar Justin wuift dit gegeven weg als een ware SEO-specialist: “Het gaat om de long tail! De kleinere sociale netwerken zijn ook belangrijk!” Het grote voorbeeld in de presentatie was Google+, waarbij langdurig werd stilgestaan en waarbij alle activiteiten rond de content in de rapportages terugkomen.
Engagement
In de engagement laag is de rapportage Social Plugins toegelicht. In deze rapportages wordt bijgehouden hoe bezoekers interacteren met de social plugins op de website, zoals de Google+ button, Tweet this of de Facebook like button op de website. Elke interactie met deze social plugins is inzichtelijk te maken met een stukje code.
De social visitor flow is vooral interessant als je veel bezoekverkeer krijgt uit sociale kanalen. We kennen natuurlijk al de visitor flow en wat deze rapportage doet, is simpelweg de sociale bronnen als uitgangspunt nemen. Zo zijn de sociale bezoekstromen inzichtelijk te maken en hoe deze bezoekers vervolgens zorgen voor meer interactie.
Conversion
De sociale conversie rapportage is de laatst besproken rapportage. In dit rapport is te zien welke social networks direct voor conversie zorgen (laatste interactie) of bijdragen aan de conversie op de lange termijn (assisted conversion). Google introduceert hier ook een nieuwe visualisatie, waarbij ze direct inzicht willen bieden in conversie uit sociale kanalen.
Natuurlijk zijn de doelen die je instelt ook gewoon beschikbaar in deze rapportages.
De uitrol
De nieuwe rapportages worden de komende weken gefaseerd uitgerold. Ook zijn de sociale indicatoren beschikbaar in de geavanceerde rapportages en in de Google Analytics API.