Nieuwsbrief: meer conversie uit de aanmeld dialoog

EnvelopVoor nagenoeg elk bedrijf is het aan te raden om een email nieuwsbrief te starten. Het is een mooi middel om de dialoog met de klant of prospect op gang te houden. Daarbij zijn de kosten overzichtelijk. Voor een bedrag lager dan een halve cent per email zijn er vele aanbieders die het hele managen van een nieuwsbrief volledig uit handen nemen. Zelf ben ik bijvoorbeeld een enthousiast gebruiker van Mailchimp (dit is affiliate link met gratis 30 dollar tegoed op jouw account, hier een normale link zonder tegoed) welke in de opstartfase van kleine aantallen (minder dan 500 leden en 3000 mailings per maand) zelfs volledig gratis is.

Opt-in: de nieuwe wettelijke regelgeving voor email

Het zal je zeker niet ontgaan zijn dat sinds 1 oktober 2009 de regels voor het versturen van email weer strakker zijn gezet. De (opt-in) communicatie procedure bij het aan en afmelden staat daardoor redelijk vast. Dit is de reden van het schrijven van dit artikel. Te vaak wordt namelijk uit het oog verloren dat naast alle technische stappen die moeten worden gemaakt het hele aanmeldproces bij een nieuwsbrief al een dialoog is met jouw prospect of klant. Een dialoog met tevens extra commerciële kansen.

Conversietips nieuwsbrief aanmelding

In dit artikel dan ook, voor elke stap in het communicatieproces rondom het aanmelden voor een email nieuwsbrief, pragmatische tips voor meer conversie:

  1. Aanmelden: Vraag enkel om het email adres. Dit verlaagt de drempel voor het aanmelden. Elke extra informatie vraag geeft afhakers, terwijl je deze informatie prima in een later stadium alsnog kunt vragen. Voor het extra overtuigen van de potentiële abonnee: vermeld in het kort wat men qua inhoud van de nieuwsbrief kan verwachten (en link de meest recente nieuwsbrieven), geef aan hoeveel leden er reeds zijn (bij grotere aantallen…) en dat je de in te vullen persoonsgegevens niet zult verspreiden aan of laten gebruiken door derden.
  2. Bevestiging (web): Na het aanmelden volgt een bedankscherm op de website. Conversie stap 1, de belangrijkste, is begonnen. Dit is een goed moment om te laten zien hoe men nog meer kan bijblijven (communiceren). Link je aanbiedingen of nieuws RSS feed en bijvoorbeeld een twitter feed op dit scherm en nodig uit dit te bookmarken. Maar, nog veel belangrijker, meldt dat er een email onderweg is waar ter bevestiging nog op een link moet worden geklikt!
  3. Bevestiging (email): Dit is het moment om de volledige aandacht te richten op het feit dat de ontvanger nog een link moet aanklikken om de aanmelding te voltooien. In de kleine letters is het dan goed om te melden waar de email over gaat (en wat de inhoud van de nieuwsbrief is), om te zorgen dat toevallige ontvangers ook begrijpen wat er gebeurd.
  4. Bedankt (web): Hoera! Aanmelding gereed, men heeft geklikt. Hier moet je veel dank uitspreken. De bezoeker had immers waarschijnlijk niet het doel om lid te worden van jouw nieuwsbrief, maar kwam voor iets anders naar je website. Nu is het tijd om dat te gaan doen, maar waarom ter stimulans geen korting bieden op diensten of producten, of, ook interessant, de mogelijkheid geven om de nieuwsbrief als tip door te sturen naar iemand anders (die dan ook een korting ontvangt). Let wel op dat je voor deze tell-a-friend functie je aan de regelgeving houdt, je mag de afzender niet belonen voor het duursturen.
  5. Bedankt (email): De finale bevestiging per email. Dit is het moment om een aantal gegevens die je niet hebt gevraagd alsnog te vragen. Wat goed werkt is om een overzicht te geven van de informatie die je hebt en daarbij wel alle velden te tonen, maar slechts in te vullen wat je wel hebt (email adres). Het nieuwe nieuwsbrief lid zal de intentie hebben om de ontbrekende gegevens aan te vullen. Dit kun je natuurlijk bij elke nieuwsbrief herhalen. Vergeet in deze email ook niet het dankwoord en natuurlijk de afmeld informatie (zoals in elke nieuwsbrief ook hoort te staan).

Succes met het uivoeren van de tips! Andere creatieve invullingen zijn van harte welkom in de reacties. Betreffende de communicatie in het afmeldproces: hou dit strak, eenvoudig en zakelijk. De abonnee neemt immers afscheid en zal dat vanwege een bepaalde reden doen. Wijs hem wel in de webbevestiging op andere communicatie mogelijkheden dan de nieuwsbrief (rss, twitter), hij kan immers afgehaakt zijn op het medium, maar niet op de boodschap.

Dit artikel verscheen eerder vandaag op Expertlog.nl van Sprout Magazine.

Reacties (3)

Reacties zijn gesloten.