Google Analytics is een tool die al sinds jaar en dag wordt gebruikt door veel internetmarketeers. Het doel van de tool is inzicht geven in de bewegingen van bezoekers op de website. Op deze manier kan gekeken worden waar op de website mensen binnen komen, hoe lang ze er blijven en welke andere pagina’s ze bezoeken. Een belangrijk meetdoel is de conversie. In Google Analytics kan je zien via welke zoekwoorden bezoekers binnenkomen. Google Analytics biedt dus concrete stuurinformatie. In Nederland gebruikt ongeveer 95% van de internetgebruikers de zoekmachine van Google. Dit heeft als gevolg dat SEO (Search Engine Optimization) specialisten zich vrijwel volledig richten op Google. De nieuwe (not provided) update zorgt voor een zwart gat in deze gegevens.
Wat is (not provided)?
Google heeft een nieuwe update geïmplementeerd in Google Analytics. Mensen die zijn ingelogd in hun Google account (zoals Gmail gebruikers) en via Google op je site komen, worden niet meer weergegeven in de resultaten van Google Analytics. Het zoekwoord waarop de ingelogde bezoeker binnenkomt, wordt nu getoond als (not provided). De gegevens van een niet-ingelogde gebruiker worden nog wel getoond. Er ontstaat dus een onbekend zwart gat in de statistieken. Volgens Google is dit om de privacy en veiligheid van mensen die een account hebben te verzekeren. Google zelf beweert dat dit maximaal 10% van de resultaten zal beïnvloeden. Inmiddels heeft het Amerikaanse SEO bureau SEOmoz hier onderzoek naar gedaan. Hieruit blijkt dat dit percentage veel hoger uitpakt. Er zijn gevallen bekend dat het percentage zelfs boven de 18% uitkomt. Een verschil van 8% brengt enorme consequenties met zich mee. Dit geldt vooral voor bedrijven die afhankelijk zijn van bezoekers die via Google binnenkomen. In de afbeelding van SEOmoz zie je het resultaat van (not provided). Het zijn toch al ruim 35.000 bezoekers waar de gegevens van ontbreken. Ik zal hier verder op ingaan.
Klik op de afbeelding om deze te vergroten.
Weg is de relevantie!
Doordat Google Analytics minder beschikt over nauwkeurige statistieken, zijn de gegevens minder betrouwbaar. Het wordt dus moeilijker om gedegen zoekwoordenonderzoek te doen en de conversie van zoekwoorden te meten. Hoe minder een marketeer weet, hoe moeilijker het is om de doelgroep te bereiken. Dit zal vooral effect hebben op webwinkels, die het minder makkelijk wordt gemaakt om de juiste doelgroep te ‘targeten’. Bovendien wordt het voor doelgroep moeilijker om de webwinkel te vinden. Dat terwijl Google is opgericht om te zorgen dat mensen relevante zoekresultaten krijgen. Het wordt dus lastiger om relevantie te bieden. Het lijkt erop dat Google hiermee bewust of onbewust zijn eigen filosofie loslaat. Door het zwarte gat neemt de kwaliteit van SEO af. Hierdoor neemt de kans toe dat bedrijven gaan investeren in Google Adwords. Gaat het Google om het aanbieden van relevante zoekresultaten of genereren van meer inkomsten?
Over de auteur
Ard Gerling is werkzaam als SEO specialist bij een webwinkel gespecialiseerd in relatiegeschenken. Hier is hij bezig met het verbeteren van de zoekresultaten en het onderhouden van contacten via sociale media.
Reacties (15)