Werk je vaak met online data? Met bijvoorbeeld Google Analytics, Tag Management, Excel en dashboards? Lees hier alle tips op het gebied van analyse door specialisten en passievolle kenners.
Interview Matteo Zambon: Is server-side Google Tag Manager geschikt voor elke organisatie?
In dit interview spreken we met ware pionier op het gebied van digital analytics. Matteo Zambon. Een analytics-expert die het Italiaanse landschap van Google Tag Manager (GTM) en Google Analytics eigenhandig heeft vormgegeven. Hij is geen typisch academische analytics-expert; in plaats daarvan heeft hij het vak zichzelf aangeleerd en deelt... » Lees meer van 'Interview Matteo Zambon: Is server-side Google Tag Manager geschikt voor elke organisatie?'
Hoeveel van jouw A/B-testen zijn echte winnaars?
A/B testen worden steeds vaker gebruikt om te bepalen wat wel en niet werkt voor je webshop. Niet elke test is levert direct rendement op, dat is logisch. Des te groter de blijdschap als er wel een positief significant verschil wordt gemeten in een A/B test. Maar is dat significante... » Lees meer van 'Hoeveel van jouw A/B-testen zijn echte winnaars?'
De 3 grote analytics thema’s van het komende jaar
Op 13 oktober 2022 vond in Amsterdam de eerste DDMA Digital Analytics Summit plaats. Met Simo Ahava, Krista Seiden en Steen Rasmussen was er een ware analytics allstar line-up aanwezig.
Naast de komst van een mooi nieuw congres viel er inhoudelijk ook veel te leren. De analytics wereld staat niet stil,... » Lees meer van 'De 3 grote analytics thema’s van het komende jaar'
Tips voor de beste dashboards in jouw organisatie
Datagedreven marketeers kunnen niet zonder cijfers. Wat is de conversie van deze campagne? Hoe doen de verschillende categorieën het? En zien we voldoende klantretentie? Daar kijken we wekelijks of zelfs nog vaker naar. Maar ben je ook in staat collega’s op een goede manier van informatie te voorzien? En doe... » Lees meer van 'Tips voor de beste dashboards in jouw organisatie'
Wat is een quasi-experiment?
Digitale experimenten zijn er in vele soorten en maten. De meest bekende is natuurlijk de A/B-test. Bij dit gerandomiseerde experiment toon je twee verschillende varianten van je pagina aan je bezoekers. Hierbij krijgt de ene helft van je bezoekers de A-variant te zien en de andere helft de B-variant. Aan... » Lees meer van 'Wat is een quasi-experiment?'
Een gesprek over privacy en CRO
Ontwikkelingen om de privacy van consumenten te beschermen volgen elkaar snel op. Maatschappelijk bewustzijn over privacy en de waarde van data neemt toe. Technische maatregelen (zoals Intelligent Tracking Prevention) en juridische maatregelen (zoals GDPR) maken het moeilijker om internetgebruikers te volgen. Alles wijst erop dat deze maatschappelijke beweging zich alleen... » Lees meer van 'Een gesprek over privacy en CRO'
Aan de slag met R
De meeste web analytics tools zijn zowel briljant als gehandicapt.
Briljant omdat je snel mooie rapporten en prima visualisaties uit een enorme bak data kan halen. Via drill-down en segmentatie kan je snel en makkelijk tot inzichten komen.
Gehandicapt omdat de berekeningen die je wil maken vaak net niet mogelijk zijn, en... » Lees meer van 'Aan de slag met R'
Webanalyse en online advertising op een cookieloos internet
In het eerste artikel in deze serie heb ik toegelicht wat er aan de hand is. In het kort: third-party cookies kunnen niet meer geplaatst worden, first-party cookies worden veel sneller gewist. In het tweede artikel heb ik aangegeven welke gevolgen er zijn voor webanalyse, online adverteren en het meten... » Lees meer van 'Webanalyse en online advertising op een cookieloos internet'