TEDxUtrecht – een broodnodige creativiteitsinjectie
Ik was afgelopen donderdag toe aan een stevige creativiteitsinjectie. Het was tijd om me uit de dagelijkse strubbelingen met Google Analytics codes, data crunching, rapporten en dasboards te onttrekken. Soms is het gewoon nodig om een frisse neus te halen en het werk als webanalist even in een ander perspectief... » Lees meer van 'TEDxUtrecht – een broodnodige creativiteitsinjectie'
Wat betekent Google’s nieuwe Disavow Tool voor web analytics
Vorige maand kondigde Google's eigen Matt Cutts op de PubCon de release aan van hun veel-geanticipeerde Disavow Tool. Sindsdien is er veel gepraat over de uitwerking van de tool en of het 'good, bad or ugly' is voor de gemiddelde website-eigenaar.
De meningen zijn er nog over verdeeld. Er is een... » Lees meer van 'Wat betekent Google’s nieuwe Disavow Tool voor web analytics'
Het grootste onderzoek naar gemeentelijke websites ooit
Begin september ging het grootste onderzoek naar gemeentelijke websites dat ooit in Nederland is gehouden van start: het GBBO, de gedragsanalyse en benchmark van burgers op overheidssites. De eerste op te leveren data bevat conclusies uit vermoedelijk 10 miljoen geanalyseerde bezoeken en 43 miljoen bekeken pagina’s; omgerekend... » Lees meer van 'Het grootste onderzoek naar gemeentelijke websites ooit'
Google’s eigen marktonderzoekstool
Dankzij de blog van Avinash Kaushik kwam ik in aanraking met een nieuwe tool van Google: de consumer barometer. Een heel handige tool waarmee je het zoek– en koopgedrag van jouw doelgroep in kaart kan brengen. Hoe werkt deze tool?
Leer het zoek– en koopgedrag van jouw bezoekers kennen
Deze tool kun... » Lees meer van 'Google’s eigen marktonderzoekstool'
Google introduceert de Google Tag Manager
Google kwam gisteren met een mooie verrassing voor online marketeers en webanalisten. Ze introduceerden namelijk hun eigen tag management systeem (TMS) genaamd Google Tag Manager. Het gratis tag management systeem is een belangrijke aanvulling op het tooling arsenaal van online marketeers en webanalisten.
Met een tag management systeem wordt het toevoegen... » Lees meer van 'Google introduceert de Google Tag Manager'
Google verscherpt toezicht op unieke SEA sitelinks!
Google kondigde deze week aan het toezicht op unieke sitelinks te verscherpen. De sitelinks mogen namelijk officieel niet naar dezelfde content of bestemmingspagina’s verwijzen. Ook niet naar dezelfde bestemmingspagina als de advertentietekst.
Google geeft in het helpcentrum de volgende richtlijnen:
Tabs op dezelfde pagina tellen als dezelfde pagina.
Linken naar verschillende delen op... » Lees meer van 'Google verscherpt toezicht op unieke SEA sitelinks!'
Manchester City vraagt de analytics community om hulp bij data-analyse
Via een blogpost van Jules Stuifbergen werd ik onlangs gewezen op een wel heel bijzonder data project van voetbalclub Manchester City. Zij maken namelijk alle beschikbare wedstrijd- en spelerstatistieken openbaar en vragen de community om mee te helpen met het duiden van de data.
This data is designed to be broken... » Lees meer van 'Manchester City vraagt de analytics community om hulp bij data-analyse'
Boekreview: Webanalytics Action Hero van Brent Dykes
Brent Dykes was één van de eerste business consultants van Omniture. Hij is betrokken geweest bij de productontwikkeling van Analytics producten zoals SiteCatalyst + Test& Target. Buiten zijn passie webanalytics, schrijft Brent regelmatig tips om je PowerPoint presentatie te verbeteren op Powerpointninja. Daarnaast heeft hij een blog , waarin hij dieper... » Lees meer van 'Boekreview: Webanalytics Action Hero van Brent Dykes'