Ik ben vergeetachtig. Dat maakt het vak van webanalist soms lastig. Je krijgt vragen over grafieken, analyses en data die je moeilijk kunt verklaren. Was het omdat er een campagne was? Stonden we in de Spits? Was er een affiliate die extreem actief was? Een prijs verlaging/verhoging? Een wijziging op de website? Een verstuurde mailing? Een andere landingspagina? Of gebeurde het allemaal?
Gekkenhuis! Er gebeurt zoveel om ons heen dat het haast onmogelijk is om alles te onthouden. Mijn advies: sla alles wat je hoort/doet op, wanneer je ook maar een lichtelijk vermoeden hebt dat het van invloed kan zijn op je uiteindelijke rapportages. Wat kan je allemaal opslaan?
- De datum en tijd
- Het onderwerp
- De oude status
- De nieuwe status
- Besteed budget (als dat aan de orde is)
- Doorlooptijd
- Is het een start of eind (bijvoorbeeld bij campagnes)
- Opdrachtgever
- Uitvoerder
- Eventueel een korte uitleg
Het voordeel zal wellicht al duidelijk zijn geworden. Je bent in staat om de wijzigingen om je heen te koppelen aan je analyses. Hierdoor ben je in staat de data beter te begrijpen, waardoor je uiteindelijke verhaal beter (onderbouwd) wordt. Je hoeft niet meer terug te graven in bergen e-mails, navraag te doen bij collega’s. Nee. Op het moment dat een wijziging plaatsvindt moet je alert zijn en deze opslaan voor de toekomst. Breng daarnaast ook je collega’s op de hoogte van het nut van deze informatie, zodat je niet altijd om informatie hoeft te vragen, maar dat je ook op de hoogte gehouden wordt.
Mijn ervaring leert dat je het opslaan van de data zo simpel mogelijk moet houden. Zo kun je jezelf een mail sturen wanneer iets veranderd met als onderwerp de samenvatting of alles opslaan in een Excel sheet. Simpelheid zorgt voor snelheid en verlaagt voor jezelf de drempel om daadwerkelijk ook acties vast te leggen.
Hoe slaan jullie dagelijkse wijzigingen op die van invloed kunnen zijn? En hoe laten jullie ze terugkomen in je analyses?
Reacties (6)