Vorige week schreven we over de credit card sales en optimalisatie test op abnamro.nl. Ook dit keer dank voor de reacties en het stemmen: 44% van de bijna negentig stemmers gaf het goede antwoord. De Sales pagina (versie A) deed het 28% beter dan de Service pagina (versie B), qua aantal verzonden verzoeken voor pincode of pasactivering.
Wij vonden het zeer leuk om in de reacties twee richtingen terug te zien:
- Remko en Theo volgden dezelfde redenering die wij hadden bij het ontwerp van versie B: groepeer de services op een logische manier en plaats ze op de meest prominente plek op de pagina.
- De discussie die Joris en Aartjan voerden, geeft weer, waardoor wij denken dat versie A in de praktijk beter scoorde. Net zoals de reacties van Frans, Saskia, Barry en Sander:
- De call to action moet duidelijk aanwezig zijn. En klikbaar.
- Bannerblindheid leidt tot het niet lezen van grafische onderdelen op een pagina.
Vormgeving
Door het toepassen van de vormgeving in de bovenkant van versie B, zijn er bezoekers die niet eens lezen wat daarin staat. En als ze dat wel doen, is het niet voor iedere bezoeker duidelijk dat je er op kunt klikken. Leerpunt: als je dit soort elementen toepast op een pagina, zorg er dan in elk geval voor dat er ook een tekstueel alternatief is elders op de pagina. En als iets een link is, zorg dan ook dat het duidelijk klikbaar is, ook zonder dat je daar eerst met je muis overheen moet gaan.
Jan vroeg of we onderscheid maken tussen nieuwe en terugkerende bezoekers: Ja, dit doen we. Bij beide groepen geldt dat versie A het veel beter deed dan versie B. Tot slot: Mario dank voor je tip. Afhankelijk van het product bepalen we hoe prominent ondersteuning in een ander kanaal getoond moet worden. Bij sommige diensten staat b.v. het telefoonnummer wel prominent in de content, of worden klanten zelfs aangespoord te bellen of een vestiging te bezoeken. In dit geval staat in de rechterkolom een link onder de rubriek ´contact´. Dit zie je niet in het artikel, maar wel op de pagina op onze site.
Dit artikel is geschreven door Gerard Lindeboom. Hij werkt als webanalist bij ABN AMRO
Reacties (15)