Het lijkt niet uit te maken hoeveel conferenties er worden gehouden of hoeveel webinars er worden gehost, het maakt niet uit wat het onderwerp of het aandachtspunt is; de vraag die veruit het meest gesteld wordt aan ion interactive is: “Leuk! Maar waar moet ik beginnen?!”
Of je nu nieuw bent met conversie optimalisatie of al een ervaren professional, het idee dat je niet weet waar je moet beginnen kan zeker een punt van frustratie zijn. Voor veel marketeers is het vinden van zo’n beginpunt een ontmoedigende opgave. De opties lijken dan wel overweldigend in het aantal dat er zijn, of ze zijn verborgen onder een laag data die minsten zo overweldigend overkomt.
Het goede nieuws is dat het vinden van die eerste dominosteen om het proces in gang te zetten, niet zo moeilijk is… als je weet waar je moet zoeken. Hieronder zijn drie favoriete manieren om ideeën op te doen wanneer je zo’n ‘marketeer’s block’ aan voelt komen.
1. Pluk eerst het laaghangend fruit
Soms zoeken we naar ideeën die zo groot en innovatief zijn, dat we het rijpe laaghangende fruit niet eens zien. Niet iedere test hoeft een groots nieuw idee te zijn. Het is zelfs zo dat deze kleinere veranderingen vaak leiden tot significante verhogingen van de conversies.
Ik weet wat je denkt: “Leuk, maar waar moet ik nu beginnen?!”
Begin bijvoorbeeld met het testen van je headline, verander de Call to Action (“Vraag een offerte aan” of “Bereken de prijs”), experimenteer met de kleur en plaats van knoppen, test afbeeldingen van mensen tegenover productafbeeldingen. Het kan echt zo simpel zijn als het juiste element kiezen en iets nieuws proberen.
2. Verzamel inzichten en ideeën uit de data die je al hebt
Dit geldt zeker voor minder ervaren testers; elke testkeuze voelt soms als een gok. Met de data die de marketeers van vandaag tot hun beschikking hebben, zou geen van je tests (zelfs niet de allereerste) een gok hoeven te zijn.
Als je ervaringen met de landingspagina’s zelf niet de data verschaffen die je nodig hebt, kijk dan naar andere analyses die je voorhanden hebt. Bijvoorbeeld:
- Welke advertentiegroepen presteren slecht en op welke landingspagina’s komen ze uit?
- Welke advertentiegroepen geven de hoogste CPC en op welke pagina’s komen die uit?
- Op welke van je huidige webpagina’s besteden bezoekers de meeste tijd en hoe kan je de beste elementen daarvan opnemen in je andere pagina’s?
- Waar op je website zijn je bezoekers het meeste betrokken en hoe kan je dezelfde elementen elders opnemen?
Er is altijd wel een bron van inzichten en data, maar je moet niet bang zijn om verder te kijken dan je eigen landingspagina’s om deze te vinden.
3. Vind dingen die je leuk vindt om inspiratie op te doen
Soms is het niet een gebrek aan data, maar een gebrek aan creatieve inspiratie waardoor je het begin niet kunt vinden. Wees dus niet bang om elders te kijken voor ideeën.
Een goede plek om te beginnen is de website en landingspagina’s van je concurrenten. Hoe geven zij informatie weer en hoe verbinden zij zich met hun bezoekers? Je zult niet altijd weten of hun technieken getest zijn of niet, of zelfs of ze voor jouw website ook zullen werken, maar als het interessant lijkt en je hebt geen duidelijke data van je eigen pagina’s dat het geen goed idee is, probeer het dan. Zelfs als het niets oplevert zal je in ieder geval op hetzelfde niveau zitten als je concurrenten en gaan zij er niet vandoor met een winstgevend idee.
Het is ook een goed idee om verder te kijken dan jouw industrie. Als je in het onderwijs zit, kijk dan eens naar verzekeringen. Als je in verzekeringen zit, kijk dan eens naar e-commerce pagina’s. Inspiratie is geen idee, het is de oorsprong van een idee en dat kan overal ontstaan.
Het opdoen van testideeën en inspiratie hoeft geen uitdaging te zijn. Het kan opwindend zijn en iets waar je naar uit kan kijken. Hopelijk zal je het met deze tips makkelijker vinden om te weten waar je moet beginnen. Succes!
Reacties (1)