Enkele weken geleden heeft Google een nieuwe versie van Google Analytics gelanceerd. Sinds 20 april is de nieuwe versie in ieder account beschikbaar. Hoogste tijd dus om hier op webanalisten.nl de belangrijkste wijzigingen en nieuwe features door te nemen.
De nieuwe versie (Google Analytics versie 5) is een ‘beta’ versie en zal, totdat alle kinderziektes eruit zijn gehaald, naast de reguliere Google Analytics draaien. Om toegang te krijgen tot deze nieuwe versie klik je bovenaan op de rode tekst ‘New version’ / ‘Nieuwe versie’.
1. Verbeterde user interface &beheer
Bij binnenkomst in de nieuwe versie valt direct het nieuwe startscherm op. Hiermee kun je heel eenvoudig zoeken in alle accounts en profielen. Dit is zeker voor gebruikers met veel verschillende profielen of beheerders van meerdere accounts ontzettend handig. Versie 5 is verder voornamelijk een user interface wijziging. De menustructuur en terminologie van de rapportages is gewijzigd. Wat daarnaast opvalt is de snelheid van het systeem. De nieuwe versie is stukken sneller dan de reguliere versie wat het gebruiksgemak uiteraard ten goede komt. Google formuleert het zelf als volgt: “Our goals for this new version are to make it easier and faster to get to the data you want”. En dat is zeker gelukt!
De nieuwe hoofdstructuur
2. Meerdere dashboards maken
De dashboard functionaliteit is misschien wel de grootste wijziging in deze nieuwe versie. Zo is het vanaf nu mogelijk om meerdere dashboards te maken, maximaal 20 dashboards per gebruiker. Je hebt vanaf nu dus de mogelijkheid om voor verschillende gebruikersgroepen (marketing, communicatie, design, IT etc.) andere dashboards te maken met specifiek voor deze gebruikersgroep geselecteerde metrics.
Het toevoegen van metrics aan je dashboard werkt op basis van Widgets waarmee je stukken flexibeler met gerapporteerde data kunt omgaan. Zo kun je de weergave zelf bepalen (statistiek, cirkeldiagram, tijdlijn of tabel), filters toepassen en direct vergelijken met een andere metric. Je kunt in totaal maximaal 12 widgets plaatsen op een dashboard.
Dashboard widget
3. Events als doelconversie
Een andere belangrijke, praktische toevoeging is dat het vanaf nu ook mogelijk is om ‘events’ (of gebeurtenissen) als een doelconversie in te stellen. Dit is naast een conversie op basis van het bereiken van een URL, tijd op de site of aantal bekeken pagina’s de vierde dimensie op basis waarvan conversies in te stellen zijn. Bij ‘events’ moet je denken aan bijvoorbeeld het downloaden van een PDF brochure, het klikken op de ‘play’ knop van een video of de klik op een advertentielink. Een nuttige toevoeging omdat je hiermee voorkomt dat je ‘virtuele paginaviews’ moet genereren om bijvoorbeeld de klik op een advertentielink als doel te kunnen gebruiken. Google Analytics voorkomt hiermee het oneigenlijke gebruik van deze pageviews waardoor er minder datavervuiling ontstaat.
Voorbeeld van ‘event’ als doelconversie
4. Aangepaste rapporten uitgebreid
Binnen de aangepaste rapporten is de functionaliteit uitgebreid. Een aangepast rapport is vaak waardevol als deze een specifieke focus heeft op een bepaald datasegment. In de huidige situatie moet je dan werken met geavanceerde segmenten binnen de aangepaste rapporten maar dat behoort vanaf nu tot de verleden tijd. In de huidige setup van een aangepast rapport kun je direct kiezen voor een bepaalde context (in het voorbeeld hier beneden voor ‘verwijzende sites’). Het is zelfs mogelijk om meerdere filters toe te passen. Je selecteert de metrics die je wilt zien voor deze data subset en je krijgt een maatwerk rapportage met de gewenste informatie.
Nieuwe opbouw van aangepaste rapporten
5. Wordcloud
Tenslotte is er nog een nieuwe rapportagevorm toegevoegd aan de bestaande set binnen de zoekwoorden. Het is nu mogelijk om een zogenaamde tercloud (of wordcloud) rapportage te maken van zoekwoorden. Hiermee geef je de zoekwoorden visueel weer op basis van een zelf geselecteerde metric (in onderstaand voorbeeld ‘bezoeken’).
Voorbeeld termcloud rapportage
Conclusie
Deze nieuwe versie van Google Analytics vormt een belangrijke eerste stap in de doorontwikkeling van het product. Naast een meer logische indeling, eenvoudiger beheer en een sneller systeem is er ook aan de achterkant in de techniek flink gesleuteld door Google. Hierdoor is het platform klaar voor belangrijke nieuwe functionaliteiten die in de toekomst zullen worden uitgerold. Let wel op dat er in de nieuwe versie ook nog oude functionaliteiten als het exporteren naar PDF, e-mailen van rapporten, in-page-analytics etc. nog ontbreken. Deze zullen spoedig worden toegevoegd.
Wil je weten waar een functionaliteit eerst stond in de oude interface en nu in de nieuwe interface: download dan dit handige PDF overzicht van Cardinal Path (met dank aan Jeroen van Eck).
Reacties (10)