BJ Fogg is door Standford University al 10 jaar geleden geprezen voor zijn onderzoek over hoe computers het gedrag en de houding van mensen kunnen beïnvloeden. Dit leidde tot de oprichting van het Stanford Pursuasive Technology Lab, waar hij zich nu nog mee bezighoudt. BJ is één van de gerenommeerde specialisten op het gebied van persuasive marketing en was als keynotespreker aanwezig op Design for Conversion. We zijn nog in onderhandeling of we de video van zijn keynote mogen plaatsen, maar hij heeft voor webanalisten.nl in ieder geval een podcast ingesproken waarin hij 5 vragen over persuasive marketing heeft beantwoord.
De podcast behandelt vragen waarvan we al eerder antwoorden hebben geplaatst van Steve Jackson en Andrew Chak. BJ gaat in op het feit of mensen blind kunnen worden voor persuasion en of het vakgebied niet te veel in de sfeer van beïnvloeden of manipuleren terecht komt. Facebook is voor hem het beste voorbeeld van online persuasion en hij legt uit waarom. Ook duikt hij in het vraagstuk wanneer online experience en design moet wijken voor de noodzaak van conversie (door persuasion).
De podcast is hier met een audio player opgenomen:
Het kan even duren voordat de stream gaat lopen.
Je kunt de mp3 ook downloaden vanaf deze pagina.