Het meten van bezoek is al langere tijd niet meer datgene waar het om draait in webanalytics land. Dat is leuk om te berijpen hoe je nu presteert, maar de (toekomstige) prestatie van je website valt veel beter af te lezen uit de trend in activiteiten op internet (voornamelijk sociale media) die te maken hebben met jouw website. Wat is de trendbeweging in social engagement ten aanzien jouw website? Hoeveel reacties, retweets, bookmarks etc.
Webanalytics voor Publishers
Weblogs / nieuwspublicatie sites zijn uitermate geschikt om via deze meetmethode te beoordelen. Voor elk artikel afzonderlijk is goed te bepalen hoe het artikel presteert over het gehele sociale internet. Recentelijk is PostRank Analytics gelanceerd. Een analyse tool die hier op inspeelt. Zoals zij zelfs schrijven “webanalytics voor publishers”. Middels het bijhouden van activiteit op het sociale internet, gekoppeld aan data die via de API uit je Google Analytics account wordt gehaald rapporteren zijn over de buzz rondom je artikelen.
Introductie video PostRank Analytics
Webanalisten.nl screenshot gratis trial
Het pakket heeft een gratis trial van 30 dagen (en kost daarna 9 dollar per maand), welke webanalisten.nl sinds de lancering van de tool heeft getest:
Social engagement inhoud per artikel
In het screenshot zie je van een artikel van 8 oktober jongstleden, naast het aantal pageviews het aantal engagement events en de score die hieraan is toegekend. Dit is in dit geval gebeurt op basis van aantal comments bij het artikel, aantal bookmarks bij del.ico.us, aantal twitter vermeldingen van de link. Doordat dit van alle artikelen wordt uitgezet tegen een tijdlijn leer je bij het optimaliseren van de inhoud van je weblog te focussen op het verbeteren van de social engagement (en ga je je blog hier vanzelf ook beter op inrichten). Een mooie tool die weer extra inzichten geeft over de kwaliteit van je uitgeefplatform zoals deze wordt ervaren door je lezers.
Blijf bedenken voor wie je schrijft
De kanttekening die ik nog wil plaatsen is dat je wel dicht bij je doelgroep moet blijven. Bij voorkeur gaan tools als deze in de toekomst ook kijken wie dan specifiek heeft gereageerd of het artikel als bookmark opgeslagen. Je kunt het nu wel zelf bekijken, maar er wordt nog geen gewicht aan toegekend. Hoe dichter deze personen tegen je voorkeursdoelgroep aanstaan hoe hoger de engagement score zou moeten zijn. Je wilt immers voorkomen dat je alleen populistisch gaat schrijven en dat je te ver afdrijft van je originele doelgroep! Als er bij het bepalen van de score dan ook nog rekening wordt gehouden met hoe groot de daadwerkelijke sociale invloed is van de betreffende persoon (door bijvoorbeeld via de Google Analytics koppeling de traffic van de betreffende link te bepalen), dan gaat het echt de goede kant op. Tot die tijd toch nog handwerk…
Reacties (0)