Als online marketeer of analist wil je zoveel mogelijk meten. Je wilt mooie analyses kunnen maken met concrete resultaten van specifieke marketing acties. Online zijn we heel goed in staat om deze data te verzamelen. Met behulp van analyses over user gedrag en conversie paden kunnen we bijvoorbeeld website conversies verbeteren. Als we over offline marketing acties praten, dan wordt het meten van resultaten al snel een stuk lastiger. Eén van de tools die marketeers en management helpt om meer inzicht te creëren in offline interactie is de QR code.
De QR code
Het doel van de QR code voor een gebruiker kan variëren, maar over het algemeen is dit gericht op het verkrijgen van meer informatie, verkrijgen van voordeel, of een eerste stap naar een relatie met de aanbieder van de code. De QR code bestaat al sinds 1994 en is in de afgelopen jaren voor verschillende toepassingen ingezet, zoals scannen van prijzen, downloaden van apps, website bezoek stimuleren en in toenamende mate voor het verrichten van betalingen. De QR code kan handig zijn om in offline promotie folders en brochures te plaatsen, waarmee geinteresseerden direct naar een product pagina worden geleid voor meer informatie of om het product te kopen.
Steeds meer telefoons kunnen direct de QR code scannen met de camera, zonder dat een specifieke app nodig is. Daarmee wordt het gebruiksgemak vergroot. Belangrijk bij het gebruik van QR codes is de leesbaarheid, de afstand tot de rest van het promotiemateriaal en het formaat.
Meten van QR code gebruik
Er zijn verschillende methodes om het gebruik van een QR code te meten. Twee methodes die gemakkelijk te regelen zijn het inzetten van een specifieke URL (landingspagina) voor de QR code of het toevoegen van UTM codes aan de link van de QR code. Via Google Analytics of een ander web analytics programma kan vervolgens nader geanalyseerd worden, zoals aantal sessies en user gedrag. Daarnaast is bij acties in print media of direct mail vaak ook een piek in website verkeer zichtbaar zonder dat direct de herkomst zichtbaar is.
In Google Analytics kan vervolgens onder Acquisition – Campaigns nader geanalyseerd worden wat de resultaten zijn per QR campagne. Zo kan het aantal users geregistreerd worden, maar ook bezoekergedrag, conversies en demografische gegevens. Hiermee kan een goed beeld verkregen worden van het effect van de QR code inzet en welke doelgroep hiermee bereikt is.
Tips
Hieronder volgt een aantal handige tips voor het succesvol inzetten van QR codes:
- De mensen die de QR code scannen zijn mobiele users. Zorg dat de website waar je naar toe linkt optimaal en snel werkt voor mobiel
- Zorg dat de de URL tracking data bevat en werk met een URL shortener zoals bijvoorbeeld Bitly
- Beloon je klanten zodat het daadwerkelijk loont om de QR code te scannen en zorg dat de user experience goed is voor de gebruiker.
- Check of de QR code scannable is en test dit op het print- of Point of Sales materiaal.
- Voeg een duidelijke call-to-action toe om gebruik van de QR code aan te moedigen.
- Maak gebruik van een dynamische link, zodat je de pagina waar je mensen heen stuurt altijd kan aanpassen.
Kortom, de QR code biedt kansen om offline gebruikers online te krijgen en resultaten te meten. Zoals met alle marketing acties is het aan te raden om te testen met diverse formaten, boodschappen en promoties!