Meer conversie uit je bestaande bezoekers, dat is dan toch de vrije vertaling van Conversieverhoging, nietwaar?
Maar waar begin je dan? Zoals velen zullen weten worden er meestal 2 speerpunten aangereikt om te starten:
1. Kijk naar je content met de hoogste bouncerate
2. Optimaliseer en investeer verder in verkeersbronnen met de hoogste waarde per bezoeker
Er van uitgaande dat we het hier allemaal wel grotendeels mee eens zijn, komt er bij ons toch regelmatig de vraag:
Enkele van mijn contentpagina’s staan ALTIJD bovenaan het lijstje als ik in mijn statistiekenpakket kijk en sorteer op ‘hoogste bouncerate bovenaan’ . Hoe kan dat? Want een bounce rate van 100% over 500 bezoekers vinden klanten dan toch wel heel vreemd, zou het dan zo zijn dat iedereen die op die pagina komt daar weggaat?
NEE, absoluut niet, er is tekst en uitleg nodig om de term ‘bouncerate’ te begrijpen, maar ook zinvol toe te passen voor je eigen website en binnen je eigen statistieken pakket.
Bounce percentage
Bounce rate is het percentage bezoekers dat een webpagina bezoekt, maar daarna ook gelijk weer afhaakt, ongeacht zijn tijdsduur op die pagina. In sommige gevallen is een hoge bouncerate dus helemaal niet zo slecht, maar in 95% van de gevallen dus wel.
Echter, met Google Analytics kunnen we iets dieper op deze bounce rate en dus je quick win content ingaan door een geavanceerd segment aan te maken welke er als volgt uit kan zien:
Op basis van deze instelling kan je een rapport genereren dat er dan als volgt uit zal zien:
Op basis van dit rapport krijg je beter inzicht in de contentpagina’s die echt de beste kans maken om verbeterd te worden, helaas kan je tegenwoordig de kolom Bounce Rate niet meer invoegen, maar download deze data in excel en creeer een eigen kolom die de verhouding (%) uitrekend.
Op basis van een sortering op die extra kolom krijg je een overzicht van de bounce rate per url op je eigen website. Omdat het vaak ondoenlijk is om alle bounce rates te verbeteren is het verstandig een keuze te maken voor het minimaal aantal bezoekers per pagina (entrances) vanwaar je een vertrekpunt maakt, wij gaan uit van minimaal 40 entrances (1% van het totaal) of meer, het excel bestand krijgt dan de volgende opmaak:
Nu weten we dus welke pagina’s, of url opbouwen we het eerst mee aan het werk moeten om een lagere gemiddelde bouncerate te krijgen op onze website.
Hoe je dat kan doen? Denk eens aan ClickTale om videopnamen te maken van deze pagina’s om te zien wat men doet op die pagina, ook kan je experts inhuren om te laten analyseren wat er in de opbouw van deze pagina’s wellicht beter kan.
Een andere manier om de bounce rate te verlagen is natuurlijk door gebruik te maken van A/B testing of MultiVariatie testing.
Ps. In dit geval is het dus overduidelijk de /question.php variant die de meeste aandacht zou moeten krijgen om een gemiddelde bounce rate te verlagen, gelukkig zijn daar al mensen mee bezig.
Reacties (8)