Op 21 januari was ik op de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs te Utrecht. Daar werd ik blij verrast door het bedrijf 8seconds. Een Belgische onderneming die zich bezig houdt met het optimaliseren van websites en email. Websites optimaliseren is hier, op webanalisten.nl, al vaak aan bod geweest. Emails optimaliseren is iets wat veel minder vaak langskomt. Mijn ervaring met het optimaliseren van email is ook niet reusachtig. Ik ken de methode van: we sturen eerst in kleine groepjes wat verschillende emails, met verschillende subjectlines en inhoud, kijken vervolgens welke het best werkt en gebruiken die versie in de échte mailing.
Een realtime email multi variatie test
“Een leuke methode, maar dat moet anders kunnen.” Dat zouden de Belgen achter 8seconds gedacht moeten hebben. En terecht! De methode die zij bedacht hebben vind ik erg leuk. 8seconds optimaliseert de emails die nog niet zijn geopend op basis van de emails die al wel zijn geopend (en waar het resultaat dus al van bekend is). Slim!
De emails worden verstuurd om 10u in meerdere variaties. Sommige van deze emails worden geopend, anderen blijven gesloten. De resultaten van de emails die geopend worden, worden opgeslagen. De emails die eerst gesloten waren, maar later (10.25u) alsnog geopend worden, worden getoond in de beste variatie.
Nu kende ik deze methode van testen nog niet, ook na wat Googlen kwam ik niet tot bedrijven die soortgelijke diensten leveren. De gebruikte techniek is (volgens mij) geen lastige, dat zou concurrenten niet in de weg moeten staan om ook soortgelijke diensten te ontwikkelen, maar toch zie ik ze niet. Heeft één van jullie al ervaring met deze manier van testen / het optimaliseren van email campagnes? Ik hoor het graag!
Reacties (15)