Emerce Performance 2013 Christopher Steiner

Samenvatting Emerce #Performance13 | Algorithms are taking over the world

Emerce Performance is het jaarlijkse Emerce event waar alles draait om online advertising. Dé dag voor marketeers die dieper willen ingaan op nieuwe technieken om het rendement van online advertising te verbeteren. Met 2 keynote speakers, 18 presentaties, een hoop koffie en een strenge maar rechtvaardige dagvoorzitter zit de Emerce Performance 2013 er voor dit jaar weer op. Wat hebben we dit jaar opgestoken? Ik bespreek vandaag een aantal learnings die door de eerste keynote speaker met ons gedeeld zijn.

Emerce Performance 2013

Data & Algoritmes

“Embrace algorithms or lose…”

Christopher Steiner geeft ons een interessante kijk in data en algoritmes. De algoritmes van bijvoorbeeld Amazon.com zijn continu in de weer. Elke keer dat Christopher kijkt naar zijn pagina, waar zijn boek (Automate this; how algorithms came and ruled our world) te koop staat, ziet hij een verandering in de prijs. Een paar cent erbij, 10 cent minder etc. Op deze manier wordt het hoogst haalbare rendement getest. Ook de grootste analyses van de CIA worden niet door doorgewinterde agenten gemaakt maar door een algoritme. In online marketing zien we het bijvoorbeeld bij Google’s ‘Real Time bidding’ (RTB).

60 jaar na het eerste boek over algoritmes genaamd “America in the coming age of electronics” zien we dat die ene belangrijke boodschap vanuit het boek ’embrace it or lose” helemaal nog niet zo gek is.

Wat is een algoritme?

Emerce Performance Algoritmes

 

Menselijk gedrag

Emerce Performance 2013 Christopher Steiner

Het menselijke gedrag, of een voorspelling hiervan, is steeds vaker de output aan data. NASA gebruikt, nadat het systeem 20 jaar in ontwikkeling is geweest, het om vooraf te voorspellen of de mensen die de ruimte in worden gestuurd conflicten met elkaar zullen krijgen en hoe effectief elke persoon voor het uiteindelijk doel is.

Christopher gaf ook een mooi voorbeeld aan de hand van customer service. Iedereen belt wel eens met een helpdesk of klantenservice. Je hoort dan vaak een bandje zeggen dat deze opname kan worden opgenomen voor trainingsdoeleinden. Oké, prima. De manager luistert mee om de werknemer beter te kunnen coachen. Dit is vaak niet wat daadwerkelijk gebeurt. De algoritmes luisteren mee en delen de mensen in verschillende groepen in, elke groep heeft zijn eigen type persoonlijkheid. Zo kunnen de mensen die bellen beter begrepen worden en de volgende keer dat ze bellen direct in de juiste groep worden geplaatst waar een bijpassende callcenter agent de telefoon opneemt. Deze is getraind in hoe hij moet omgaan met dat type persoonlijkheid.

Zitten we straks allemaal zonder baan?

“Algorithms + data are taking over the world. Unemployement grows but so does company productivity.”

Er zijn minder mensen aan het werk (de werkloosheid is nog nooit zo hoog geweest) maar er wordt wel steeds meer werk volbracht. Op lange termijn zul je zien dat de algoritmes het werk steeds meer overnemen en daarmee ook de wereld. Het klinkt heel beangstigend maar ook mensen groeien dus het zal niet gebeuren dat we onszelf straks buitenspel gaan zetten.

Mensen in sales kunnen hun hart ophalen, want Christopher ziet het nog niet gebeuren dat dit aspect wordt overgenomen door bots. Vertrouwen is een belangrijk aspect bij sales en het uiten van vertrouwen kan toch alleen door mensen worden gedaan. Ook psychologen, designers, managers en natuurlijk (algoritme) developers zijn nog een tijd veilig.

Creativiteit is een bepalende factor waar de mens trots op moet zijn en vertrouwen in moet hebben, want dit is iets want een bot of ander systeem niet kan produceren. Dit is mensenwerk.

Reacties (1)

Reacties zijn gesloten.