Webanalyse wordt steeds meer business analyse – zo zou je de Google Analytics User Conference van 19 mei 2011 kunnen samenvatten. En daarom willen we ook steeds meer weten over onze bezoekers. Die kennis neemt langzaam toe met nieuwe tools en de laatste versie van Google Analytics, v5.
Webstatistieken in managementrapportages
De conferentie had een bijzonder goede start met een lezing van een developer van Google, die aangaf hoe je met API’s data uit Google Analytics kunt exporteren naar eigen databases en apps. Nuttig om gegevens uit de webstatistieken ook op een andere manier te kunnen presenteren.
Heel wat lezingen gingen dan ook over de integratie van GA met managementrapportages. Want het zijn allang niet meer alleen die ene ict’er en die ene marketeer die in de stats geïnteresseerd zijn. Een spreker van Traffic4u verwoordde het zo: ‘Successen willen we delen met het management. Want de waarde van continu testen en optimaliseren is in geld uit te drukken: meer conversies’.
Zachte conversie belangrijker
Ook websites zonder keiharde e-commerce nemen binnen organisaties steeds vaker een strategische positie in.
Orange Valley gaf in een presentatie het voorbeeld van een uitgeverij met een site met veel content en daarnaast vacatures. Het businessmodel gaat uit van online sollicitaties en het achterlaten van cv’s. Dit doel wordt gemeten met de dollarindex, zodat de waarde van de content daaruit kan worden afgelezen. En zo wordt een webredacteur directer betrokken in commerciële doelstellingen.
Analytics voor afdelingen
De nieuwe versie van Google Analytics is net uit. Daarin wordt veel meer rekening gehouden met verschillende doelgroepen binnen een bedrijf.
Het is nu mogelijk om meerdere dashboards aan te maken. ‘Eén van de leukste nieuwe toevoegingen’, vertelde iemand van Netprofiler enthousiast.
In die dashboards kun je namelijk kiezen voor verschillende soorten weergaven, zoals een cirkeldiagram of een trendlijn. En belangrijker: je kunt erin filteren. Dat maakt het dus mogelijk om segmentatie verwerken en eenvoudig weer te geven, op maat gemaakt voor iedere afdeling. De contentafdeling krijgt een overzicht van het seo-verkeer en het terugkerend bezoek, de marketing van de keten van campagnes en de webdeveloper van de laadtijd van pagina’s.
Nog meer segmentatie
Segmentatie binnen Google geeft al veel inzicht, maar je kunt nog verder gaan, liet Metrixlab zien. ‘Google vertelt je dat iets leeft, maar je weet niet: wat verwacht die bezoeker eigenlijk, wat is de belangrijkste zoekreden en wordt het doel bereikt? Het is alsof je in een winkelstraat allemaal getalletjes ziet lopen’.
Daarom ontwikkelden zij een tool om gegevens uit een kwalitatief onderzoek op de site te verwerken in Analytics. Voor een reisbureau konden ze zo segmenteren op vrouwen tussen de 18 en 25 en meten of een tv-campagne die doelgroep ook daadwerkelijk bereikte.
Toekomst van webanalytics
Over wat we nog meer kunnen verwachten op webanalysegebied hield Google zelf een ontspannen show. De productmanager beloofde dat Google nu sneller kan reageren op feedback en features kan toevoegen. De laatste versie is namelijk helemaal opnieuw opgebouwd om beter schaalbaar te zijn. Google zelf zal vooral innoveren door meer data te importeren die alleen bij Google bekend zijn, zoals data uit Google Search, Optimizer en Webmastertools. Het ontwikkelen van toepassingen voor integratie met andere data, laat Google aan derden over.
Daarnaast komen er nog interface-verbeteringen. De hele zaal moest lachen toen de productmanager en zijn technische man op bijna alle vragen daarover antwoordde: ‘Yes, we have a good solution, but we can’t talk about it now’.
De slides van alle presentaties op dit congres vind je in dit artikel