Op 12 september was ik aanwezig bij de Online Dialogue Days workshopdag, georganiseerd op het hoofdkantoor van Online Dialogue te Utrecht. Ik mocht op kosten van Webanalisten.nl deze workshop bijwonen. Het bijwonen van deze dag was een bijzonder toffe ervaring, en ik wil dan ook graag met jullie delen wat ik op deze dag geleerd heb.
Workshop 1: Landingspagina optimalisatie (verzorgd door Tim Ash)
Tim Ash is één van de meest vooraanstaande landingspagina experts. Tim is onder andere CEO van SiteTuners, auteur van het boek Landings Page Optimization is organisator van de Conversion Conference.
Tim benadrukte in het begin zijn workshop hoe belangrijk de bezoeker van je pagina is. Het belang van de gebruikerservaring van de bezoeker wil nog wel eens vergeten worden in organisaties. Niet de baas, webmaster, IT of marketing afdeling zou moeten bepalen hoe een website eruit ziet, maar de bezoeker. Om in de juiste mindset te komen raadt Tim aan om een Matrix op te stellen, waarin je kan definiëren wat de rollen en taken zijn van (sub)groepen bezoekers.
Tim maakte bovenstaande inzichten praktisch toepasbaar door ‘7 deadly sins’ voor landingspagina’s te formuleren:
- Onduidelijke call-to-action: vele landingspagina’s gebruiken knoppen die visueel onduidelijk zijn of tekstueel niet voldoende aansporen tot actie.
- Teveel keuzes: een (te) grote hoeveelheid aan opties op een landingspagina kan leiden tot keuzestress.
- Om (te) veel informatie vragen: te vroeg in het keuzeproces vragen om persoonlijke gegevens maakt bezoekers bang.
- Te grote hoeveelheid tekst: de tijd- en aandachtspanne van bezoekers is beperkt, daardoor zullen velen een grote hoeveelheid tekst niet lezen.
- Beloftes niet nakomen: als je niet waarmaakt wat je belooft komt je pagina onbetrouwbaar over en dit zal een bezoeker doen aarzelen.
- Visuele afleiding: wanneer een pagina visueel veel afleidingen bevat zullen bezoekers moeite hebben te focussen op de belangrijke onderdelen.
- Gebrek aan vertrouwen: het is voor een bezoeker moeilijk om zich aan een website te binden, daarom is het belangrijk dat je vertrouwen uitstraalt op je landingspagina.
De belangrijkste les die webanalisten kunnen halen uit de landingspagina optimalisatie workshop door Tim Ash is dat het belangrijk is om in alle beslissingen en aanbevelingen te denken vanuit de bezoeker.
Workshop 2: Online Analytics Maturity (verzorgd door Stéphane Hamel)
Na een bijzonder goede lunch was de tweede, en laatste spreker van de dag aan de beurt. Stéphane Hamel is al vele jaren actief in de industrie en is op dit moment Director of Innovation bij Cardinal Path. Stéphane ontwikkelde in de loop der jaren het Online Analytics Maturity model.
Het Online Analytics Maturity model biedt een raamwerk voor organisaties waarmee zij op een simpele manier het online analytics niveau van hun organisatie kunnen bepalen. Daarnaast kan het model dienen als een hulpmiddel om het online analytics niveau op een hoger plan te tillen. In deze workshop legde Stéphane de grondbeginselen van dit model uit, en gaf hij een verscheidenheid aan voorbeelden van hoe het model in de praktijk kan worden ingezet.
In het Online Analytics Maturity model worden zes verschillende factoren benoemd die samen het online analytics niveau van een organisatie bepalen:
- Bestuur: Er wordt gekeken naar de titel van de hoogste verantwoordelijke voor het meten van online performance. Voorbeelden van mogelijke antwoorden zijn ‘project manager’ of ‘vicepresident’
- Doelen: Er wordt onderzocht wat het doel van het huidige online analytics programma is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘nog niet bepaald’ of ‘business optimalisatie’.
- Omvang: Hier wordt gekeken naar de focus van online analytics activiteiten. Wordt er nog ‘geïmproviseerd’ of is er al een focus op ‘het optimaliseren van één enkele website’?
- Team en expertise: De focus ligt hier op de organisatie van online analytics binnen het bedrijf. Is er bijvoorbeeld ‘één enkele webanalist’ of is er sprake van een ‘multidisciplinair team’?
- Verbeter-proces en methodologie: Hier wordt de vraag beantwoord hoe het optimalisatie proces gestructureerd is. Voorbeelden van antwoorden zijn ‘er is al een gerichte methodologie’ of ‘er wordt gewerkt vanuit een agile model’.
- Hulpmiddelen, technologie en data-integratie: Hier wordt het niveau van de ingezette technologie geëvalueerd. Denk hierbij aan ‘er nog geen tool gekozen’ of ‘er zijn dashboards en KPI’s bepaald’.
De meest belangrijke les voor webanalisten is dat het online analytics niveau van je organisatie niet bepaald wordt door één van deze factoren alleen, maar door de samenhang van deze factoren. Het online analytics niveau in je organisatie verhogen vereist dus dat je naar al deze factoren kijkt, en niet naar één alleen zoals wel vaak gebruikelijk is.
Conclusie
Beide sprekers op de workshopdag van de Online Dialogue Days hebben hun goede naam (en daarbij komende verwachtingen) meer dan waargemaakt. De informatie die Tim Ash en Stéphane Hamel hebben gepresenteerd in de workshops is zowel breed inzetbaar in online marketing als ook specifiek genoeg om gevorderde webanalisten van verdiepende informatie te voorzien.
Ik wil Webanalisten.nl nogmaals hartelijk bedanken voor de mogelijkheid om deze workshopdag bij te mogen wonen en ik zie uit naar toekomstige events.