Per vandaag start er hier een bijzondere samenwerking met de mensen achter de optimalisatie van de ABN Amro website. Op regelmatige basis gaan zij, in samenwerking met ondergetekende namens Online Dialogue, praktijkcases delen van de AB en Multi Variatie Testen die zij continue uitvoeren op de ABN Amro website. Hiermee zijn zij het eerste bedrijf in Nederland (en misschien wel Europa) dat website optimalisatie kennis gaat delen via een publiek toegankelijk kanaal zoals webanalisten.nl.
De werkmethode
Zelf heb ik van binnenuit kunnen meemaken hoe de organisatie te werk gaat met het optimaliseren van de website. Er wordt gewerkt vanuit multidisciplinaire teams die voor elke productgroep bestaat uit een online marketeer, een webanalist, een interactie ontwerper en een webredacteur. Wanneer noodzakelijk wordt het team uitgebreid met een formulieren ontwikkelaar en/of een visual designer. Wekelijks voeren zij, geleid door targets en klantinzichten, overleg over mogelijke verbeteringen aan de website. Wanneer bepaald is waar een verbetering noodzakelijk is worden verschillende scenario’s ontworpen en middels een AB of multivariatie test uitgevoerd op de website. Hierdoor is binnen een aantal weken zichtbaar wat voor welk bezoekers segment de best werkende communicatie en interactie is. De learnings worden opgeslagen en de “winnende” scenario’s worden doorgevoerd op de website.
De software
ABN Amro maakt gebruik van de Test en Target software van Omniture voor het uitvoeren van de testen. Deze javascript test oplossing is geïntegreerd binnen het CMS waardoor op elke pagina op de verkoop en service website (dus niet de internet bankieren omgeving) een, al dan niet getargetde, test kan worden gestart. Zonder tussenkomst van de IT organisatie kan hierdoor binnen de vaste lay-out content in verschillende variaties aan bezoekers worden aangeboden.
De mensen
Uiteindelijk is het natuurlijk niet het software pakket dat het verschil maakt. Het zijn de mensen en de manier van omgaan met het pakket die het verschil maken. Er zijn vele andere aanbieders van test en target software op de markt die de zelfde mogelijkheden bieden die Test en Target van Omniture ook biedt. Binnen ABN Amro zijn 2 senior webanalisten actief, Evert Stobbe en Gerard Lindeboom, die op basis van web analyse, enquêtes en input vanuit usability testen inzichten generen voor on site testmogelijkheden. Beiden zijn ze gekoppeld aan een aantal productgroepen waarbij ze voor de gekozen optimalisatie de test mee helpen ontwerpen, opstarten en de resultaten hiervan evalueren.
In een regelmatig overleg met Evert, Gerard en ondergetekende zal er worden bepaald welke test met welke inzichten op welke manier wordt gepubliceerd op webanalisten.nl. Het artikel zelf wordt opgesteld door iemand vanuit het optimalisatie team en zal worden geplaatst via het account “Abnamro.nl Optimalisatie”. In de “footer” van het artikel zal worden genoemd wie de daadwerkelijke auteur is van het artikel. Wat dan rest is feedback van de lezers. Het danken voor de inzichten, vragen over de test, tips voor vervolgacties, andere inzichten etc. Kennisdeling is het doel!
[update: voor wie het nog niet had gezien: het eerste artikel staat hier: https://www.webanalisten.nl/verbeteren/praktijk-cases/optimalisatie-abnamronl-reisverzekeringen.html]
Reacties (12)