Over search analytics wordt zeer weinig gesproken in ons vakgebied. Op de webanalytics blogs lees je bijna geen artikelen hierover. Ik vind dit toch wel bijzonder. Search analytics geeft je namelijk inzichten in de daadwerkelijke zoekintentie van je gebruikers. Dus geen statistische data zoals bezoeken en afhaakpercentages, maar de doelen en verwachtingen van de bezoekers. Hoe kun je hier actiegerichte inzichten uit halen?
Meet je interne zoekopdrachten door
Allereerst dien je natuurlijk het meten van je interne zoekopdrachten in Google Analytics aan te zetten. Dit is vrij eenvoudig:
- Ga naar je profielinstellingen
- Vul de parameter in van je interne zoekmachine (bijv. s of q)
Maar wat als er geen parameter naar voren komt bij een zoekopdracht? Dan kan je met behulp van de trackpageview-methode alsnog jouw parameter ingeven, zodat Google Analytics de interne zoekopdrachten eruit kan filteren.
Categoriseer jouw interne zoekopdrachten
Jouw bezoekers zullen met verschillende intenties de interne zoekmachine gebruiken:
- Zij zijn op zoek naar een service/dienst in jouw ‘mijn omgeving’. Zij willen bijvoorbeeld weten, waar zij hun schade kunnen melden of wanneer hun schade is afgehandeld.
- Jouw gebruikers zijn op zoek naar een specifieke oplossing voor hun probleem. Meestal beslaan deze zoekopdrachten meer dan twee combinaties. Dit komt omdat dit type bezoeker een heel gerichte zoekintentie heeft. Bijvoorbeeld om zijn tweede auto te laten verzekeren of omdat hij op zoek is naar meer informatie over de no-claim korting voor zijn autoverzekering.
- De bezoeker heeft een duidelijke koopintentie. Bijvoorbeeld: ‘autoverzekering premie berekenen’ of ‘autoverzekering afsluiten zonder eigen risico’. Het is zeer cruciaal om deze bezoekers relevante content voor te schotelen.
Ideeën om je site search te verbeteren
Categorisatie is heel handig om erachter te komen wat je bezoeker wil doen op jouw site. Vervolgens wil je je gebruikers begeleiden richting relevante content. Welke tools kunnen je hierbij helpen?
- Autocomplete: de Google Search Applicatie bied je de mogelijkheid om deze functionaliteit toe te voegen. Hierdoor krijgt de gebruiker een suggestie tijdens het intypen van het zoekwoord.
- Autosuggestie: dit is een suggestie link, die je bijvoorbeeld boven de zoekresultaten kunt plaatsen. Mijn advies is om dit te beperken tot 1 of 2 links, omdat de gebruiker anders het overzicht verliest. En niet onbelangrijk: plaats informatieve links, zodat de gebruiker ook daadwerkelijk begeleid wordt naar een relevante pagina die matched met zijn zoekopdracht.
- Faceted search: biedt de gebruiker de mogelijkheid om in specifieke categorieën of onderwerpen te zoeken. Daardoor kun je de browse- en zoekfunctie met elkaar combineren. Dit zal het voor de gebruiker eenvoudiger maken om te vinden waar die naar op zoek is.
Kortom
Site search biedt veel mogelijkheden om de klant/gebruiksvriendelijkheid van je site naar een hoger niveau te brengen. Je kunt bijvoorbeeld ook denken aan het toevoegen van de meest gebruikte zoekopdrachten of de meest populaire onderwerpen op jouw site. Dit zijn maar enkele ideeën om nog meer uit je site search te kunnen halen. Hoe zijn jouw ervaringen hiermee? Ik lees graag jouw ervaringen bij de reacties!
Reacties (5)