Kijk uit met SEO-copywriting.
Die les kun je leren uit een verrassende A/B-test van titels boven een landingspagina.
De test is gedraaid met 2 verschillende paginatitels. Een titel met daarin 2 keer een SEO-zoekwoordcombinatie van 4 woorden, en een meer persuasieve, verleidelijke titel met daarin maar 1 keer de zoekwoordcombinatie.
De verleidelijke titel converteerde 200% beter dan de titel vol met SEO-keywords.
Op de landingspagina wordt een boek verkocht over vliegvissen in Alaska. De titel van de landingspagina was gelijk aan de titel van het boek. Ook de boektitel werd op deze manier dus getest.
De titels die zijn getest waren de SEO-titel:
(A) The Ultimate Alaska Fly Fishing Vacation Handbook: 21 ways to save on the ultimate Alaska fly fishing vacation
versus de verleidelijke titel:
(B) Deluxe Fly Fishing Vacations for Less – Alaska Edition: 21 ways to save on the ultimate Alaska fly fishing vacation
Het enige verschil tussen de 2 geteste landingspagina’s was de titel. Variant A verkocht 160 boeken, variant B deed 480 boeken.
Prikkelende woorden als Deluxe en for less zorgen hier dus voor een spectaculaire winst in conversie ten opzichte van een titel met 2x een SEO-zoekwoordcombinatie: Alaska fly fishing vacation.
Lessen voor copywriters
- Staar je niet blind op SEO. Copy met te veel keywords kost je klant geld.
- Zet in de titel of H1 een voordeel. Ook als er geen SEO-keywords in staan.
- Zet SEO-keywords in de subtitels of H2’s. Wil je ze per se in de titel/H1 hebben, zet ze dan achteraan.
Als je deze case interessant vindt, lees dan ook eens dit artikel van Gerry McGovern: Search words versus carewords.
Reacties (41)