Er zijn marketeers binnen bedrijven die geregeld een campagne opzetten en uitvoeren. Waarschijnlijk werk je zelf ook bij zo’n bedrijf. Deze campagnes variëren in grootte. Zo zijn er bijvoorbeeld campagnes waarbij alleen Adwords ingezet wordt tot campagnes waarbij een volledige huisstijl vervangen wordt. De campagnes waar ik het in dit artikel over ga hebben zijn campagnes waarbij extra bezoek wordt gegenereerd richting campagne uitingen, dit is vaak het geval.
Weet wat het effect is
Campagnes worden vaak live gezet op de dag dat de campagne start. Dat klinkt logisch. Tijdens de campagne wordt er vaak getest of de gebruikte materialen werken. Dat klinkt ook logisch. Tijdens de campagne wordt de campagne op basis van de uitkomsten van deze test bijgestuurd. Ook dat klink logisch. Helaas duurt het altijd een paar dagen (of soms weken) tot je voldoende data hebt voordat je iets kunt zeggen over het effect en gaat nadenken over de eventuele aanpassingen die je gaat doen. Dit moet ook anders kunnen. Je zou vooraf al informatie kunnen hebben over de campagne en de materialen die gebruikt worden tijdens de campagne, zodat je eerder tijdens de campagne kunt bijsturen. Met als doel: meer rendement (conversie) uit iedere ingezette Euro tijdens de campagne.
Zet je materialen eerder live
De campagnematerialen worden vaak enkel tijdens de campagneperiode ingezet. Er is op dat moment nog weinig informatie over de werking van de uitingen en pagina’s. Dit is zonde. Je zou van te voren al veel informatie kunnen inwinnen over het effect van de materialen die je live zet. Dit kan je bijvoorbeeld doen door de materialen voor de campagne start live te zetten en het effect daarvan te meten op je ‘normale’ bezoekers (dit kunnen nieuwe en terugkerende bezoekers zijn). Hierdoor kan je al een beeld vormen over wat werkt en wat niet werkt. Nu weet ook ik dat campagneverkeer vaak anders reageert / converteert dan normaal verkeer, maar in the end zijn het ook mensen, met bepaalde behoeftes / doelen. Sterker nog: je zou tijdens je campagne je normale bezoekverkeer al direct kunnen targetten met ander materiaal waarvan je vooraf weet dat dit beter werkt. Daarnaast start je bij de start van je campagne niet blanco, maar begin je al met een bepaald beeld van de materialen die je hebt, dit stelt je in staat om tijdens de campagne sneller bij te sturen omdat je de gegevens vanuit de campagne kunt vergelijken met de informatie die je vooraf hebt verzameld. Eerder bijsturen leidt tot betere resultaten en dus een hoger rendement.
Segmenteer en bepaal succes
Wanneer je tijdens je campagne onderscheid weet te maken tussen je normale en je campagneverkeer (en vervolgens op nieuw/terugkerend bezoek) dan stel je jezelf in staat om tijdens de campagne je bezoek anders te behandelen. Zo ben je in staat om normale bezoekers, die vaak al in hun customer journey zitten (op jouw site), niet te frustreren met campagne uitingen waarvan jij al weet dat ze een negatief effect gaan hebben op de klantbeleving (en daarmee conversie) van die klant. Daarnaast hou je de test zuiver. Bezoek wat al gewend was aan je default uitingen kan je tijdens de campagne (test) ook de default uitingen tonen of zelfs uitsluiten van de test, zodat ze geen invloed hebben op de campagne (test) resultaten.
Hoe doen jullie dat?
Hoe bereiden jullie campagnes voor? Of is er geen sprake van voorbereiding en meten en sturen jullie enkel tijdens de campagneperiode zelf?
Reacties (5)