De homepage van een website is in steeds minder gevallen de eerste pagina die een bezoeker bezoekt. Dit komt door de verschillende manieren waarop een bezoeker een website kan bezoeken (zoekmachines, startpagina’s, banners, bookmarksites, social/community sites, etc). Dit bezoek gaat allang niet allemaal meer via de homepage. Het bezoek aan zo’n dieper gelegen pagina heeft echter vaak een hoog weigeringspercentage (bounce rate) tot gevolg (hoger dan wanneer de bezoeker eerst de homepage bezoekt).
Weigeringspercentage (bounce rate)
Het weigeringspercentage is het percentage van het bezoek dat binnenkomt op een pagina en direct weer de website verlaat, zonder ook maar één extra pagina te bekijken.
Dood aan de unieke bezoeker
Vaak wordt het aantal unieke bezoekers gebruikt om het succes van een website weer te geven, meer unieke bezoekers is meer succes! Helaas wordt hierbij niet altijd rekening gehouden met de unieke bezoekers die direct na het bezoek van één pagina de website weer verlaten. Het moge duidelijk zijn, 100 unieke bezoekers met een weigeringspercentage van 1% is beter dan 1000 unieke bezoekers met een weigeringspercentage van 90%.
Lang leve loyaliteit!
Meet daarom geen unieke bezoekers, maar bezoekers loyaliteit. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat een bezoeker meerdere pagina’s bekijkt en twee keer per maand de website bezoekt. Er zijn ook websites waar één bezoek voldoende is, daar moet je kijken naar andere vormen van loyaliteit, bijvoorbeeld de tijd die op de site wordt besteed.
Segmenteer naar 4 bronnen
Er zijn meerdere bronnen die verkeer naar je website brengen. Deze bronnen mag en moet je niet over één kam scheren. Het weigeringspercentage moet je daarom ook niet op website niveau meten, maar op bron/herkomst niveau. Jakob Nielsen geeft vier bronnen (segmenten) die te onderscheiden zijn en waarvoor het weigeringspercentage apart gemeten moet worden:
- Low-value referrers, zoals Digg.com. Verwacht van deze bezoekers niet al te veel. Ze zijn onvoorspelbaar en behoren waarschijnlijk niet tot je doelgroep. Maak je niet te druk als het weigeringspercentage erg hoog is.
- Direct links from other websites. Deze bezoekers worden vaak naar je website doorverwezen vanaf een andere website waar jouw website wordt aangeraden. De bezoekers hebben niet direct een goed idee van de website waarnaar ze naar toe gaan, maar het kan wel geinteresseerd publiek zijn. Verwacht geen laag weigeringspercentage.
- Search engine traffic, vanuit organische of betaalde links. Deze bezoekers hebben aangegeven dat ze interesse hebben in het onderwerp en van deze bezoekers mag je dus ook verwachten dat ze op je website blijven. Er is iets mis met je landingspagina wanneer zij direct de pagina verlaten. Houd hierbij wel rekening met de woorden waar bezoekers op zoeken, wanneer ze iets zoeken dat jij niet aanbiedt is een hoog weigeringspercentage normaal.
- Loyal users who return repeatedly to your site. Van loyale bezoekers verwacht je het laagste weigeringspercentage. Dit betekent echter niet voor elk bezoek. Bij loyale bezoekers gaat het voornamelijk om de frequentie dat zij terugkeren.
Het (verwachte) weigeringspercentage per segment is weergegeven in de volgende grafiek:
Ga voor die extra klik
Het weigeringspercentage is eigenlijk altijd te hoog. Zoek daarom altijd naar mogelijkheden om de bezoeker verder te helpen. Dit kan bijvoorbeeld op de volgende manieren:
- Biedt een volgende pagina aan die in de site onder de landingspagina hangt. Dit kan bijvoorbeeld een ‘leer meer’ pagina zijn, waar dieper op het onderwerp van de landingspagina ingegaan wordt.
- Biedt ‘zie ook’ links aan met nuttige links naar pagina’s die te maken hebben met het onderwerp van de landingspagina.
Meer tips!
Wie heeft er nog meer tips om het weigeringspercentage te minimaliseren en bezoekerloyaliteit te maximaliseren?
Lees meer:
Reduce Bounce Rates: Fight for the Second Click – Jakob Nielsen
What Your Bounce Rate is Trying to Tell You – Melissa Burdon
Reacties (7)