‘Storytelling’, weer zo’n hippe benaming voor een flitsende marketing trend. Maar wel eentje die scoort én nodig is om een blijvende indruk achter te laten. Storytelling is namelijk als kunst: subjectief, emotioneel en divers. Het zijn eeuwenoude ingrediënten die nog altijd blijken te werken. En vooral anno 2016. De tijd van stoffige feiten en saaie statistieken is namelijk teneinde. Door het overweldigende aanbod van informatie is de doelgroep steeds ongevoeliger voor statische uitingen die weinig opvallen. We moeten vooral anders zijn om indruk te maken. En de meest effectieve manier om iemand daadwerkelijk te raken is nog altijd met een goed verhaal. Een verhaal dat helemaal klopt, van de eerste tot de laatste zin. Een verhaal dat overtuigt en mensen over laat gaan tot een bepaalde actie. Een verhaal dat jouw bedrijf een gezicht geeft. Binnen de discipline van storytelling kunnen daarbij zes verschillende onderdelen worden genoemd. We bespreken ze graag alle zes met je.
Waarom storytelling?
We willen vooral niet met teveel clichés komen, maar soms is het maar moeilijk om hier onderuit te komen. Een treffende definitie die namelijk al snel boven komt drijven is die van auteur Annette Simmons, in haar meeslepende boek ‘The Story Factor’. Hierin vertelt ze dat we de hele dag kunnen smijten met belangrijke statistieken en grafieken, maar iemand verandert pas echt van gedachten wanneer die wordt geraakt door een goed verhaal. Mensen worden immers geboeid door een verhaal. En mensen worden overtuigd door een verhaal. Vraag jezelf maar eens af wanneer jij voor de laatste keer echt geraakt was door een bepaalde marketing uiting? De kans is groot dat het om het achterliggende verhaal ging en niet zozeer om rake statistieken of klinkklare feiten.
Zes soorten verhalen
Verhalen zijn er in allerlei varianten, maar op het gebied van marketing kunnen een zestal onderdelen worden gecategoriseerd.
1. Wie ben ik?
Jouw doelgroep moet vertrouwen in je hebben. En om vertrouwen te winnen moet je vertrouwen in jezelf hebben. Je moet jezelf daarom als geen ander kennen. Vraag jezelf af wie jij bent en waar je mee van dienst kunt zijn. Zorg er daarbij voor dat het zich vormt tot een vlekkeloos geheel dat overtuigend en menselijk is. Jouw doelgroep moet zich namelijk prettig voelen bij wie jij bent. Dit moet je als bedrijf zijnde ook uitstralen. Je moet een boeiend verhaal te vertellen hebben en overtuigend zijn. Dat betekent duidelijkheid en standvastigheid. Op de website, aan de telefoon, op sociale media en tijdens een persoonlijk gesprek. Je ‘corporate identity’ moet een uniforme uitstraling hebben. In elke situatie en op elk kanaal.
2. Waarom ben ik hier?
Waar kun jij mee helpen? Wat zijn je diensten en waarom moet jouw doelgroep voor jou kiezen? Het zijn standaard vragen die een duidelijk antwoord nodig hebben. Op basis van hetgeen wat jij te melden hebt, moet de doelgroep een connectie met jou voelen. Dat betekent dat je over de cruciale gunfactor moet beschikken. En de gunfactor komt uiteraard pas tot stand als je een goed verhaal te vertellen hebt.
3. Wat is mijn visie?
Wat wil je bereiken en belangrijker, wat levert het op voor het grote publiek? Boei daarom met datgene dat je bereikt hebt, maar houd het wel menselijk. Wees trots op de obstakels die je hebt overwonnen en de barrières die zijn doorbroken. Vertel waar je nog meer naar streeft en zorg ervoor dat je continu blijft boeien.
4. Waarin kan ik onderwijzen?
Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw doelgroep dankzij jou geen fouten (meer) begaat. Wijs op de voordelen van jouw diensten en producten en hoe deze kunnen vermijden dat een ongewenste situatie zich voordoet. Waarschuw en licht in. Zorg voor een gevoel van zekerheid en laat zien dat jij de cruciale oplossing in huis hebt. Maak handig gebruik van principes als ‘voorkomen is beter dan genezen’ en ‘we leren van onze fouten’.
5. Welke waarden wil ik overbrengen?
Welke waarden wil jij met jouw organisatie overbrengen? De kunst is om het altijd positief te houden. Richt je daarom op positieve waardes in plaats van doemscenario’s. Wek een positief gevoel op en kom met duidelijke voorbeelden. Denk bijvoorbeeld aan het taalgebruik en het bedrijfsimago. Zowel online als offline. En wees ook open en kritisch op jezelf. Zo is de Facebook-pagina een uitstekend kanaal om een open discussie aan te gaan met jouw doelgroep. Dat betekent publiekelijk complimenten in ontvangst nemen, maar ook publiekelijk met kritiek zien om te gaan.
6. Wat denk ik dat jij van me vindt?
Speel handig in op eventuele vooroordelen en kom op een positieve manier met een weerwoord. Zo is het eerste beeld bij een incassobedrijf niet altijd even positief, maar biedt het wel kansen als er handig mee wordt omgegaan. Laat vooral zien dat je niet alleen maar een strenge meneer bent die openstaande rekeningen komt innen, maar houd het ook menselijk en begripvol. Probeer zoveel mogelijk een einde te maken aan eventuele bezwaren.
Zo, nu is het jouw beurt
Ben jij klaar om storytelling in te zetten als effectief marketing instrument? Ga dan bovenstaande richtlijnen af één voor één af. Zodat je de basis van jouw verhaal goed hebt voorbereid.